söndag 1 december 2013

Lite allt möjligt:)

Tänk i dag klarade jag mig i från att tvätta fönstren:)
Vågade inte öppna fönstren för att det blåste nästan storm här i Närke. Men det blir väl fler tillfällen till sådant:)

Igår morse klarade jag jobbets träningsutmaning det känns alltid kul att lyckas vi skulle gå powewalk eller jogga 15 mil på 12 veckor. Jag tyckte utmaningen lätt till en början, men eftersom att jag tränar olika saker hela tiden fick jag börja planera när jag skulle jogga.

I går åkte maken och jag med några vänner till Vadstena för att se en av Sveriges äldsta julmarknader.
Innan vi gick till slottet där marknaden skulle vara åt vi lunch på en riktigt mysig restaurang i Vadstena Mat från köket kan varmt rekommenderas. Julmarknad var mysig, men jag hade förväntat mig lite mer hantverk och lite mer julstämning särskilt när man tar inträde till en julmarknad. En mysig dag blev det och vi kom hem med enbärsdricka, svagdricka, ost och choklad:)   


Tänk i dag är det första advent en riktig mysdag har nog softat mest hela dagen förutom rycket jag fick att baka lussebullar med vitchoklad se recept från ica här...
Om man vill ha ett annat lite annorlunda lussebullsrecept kolla in här..

Eftersom det är 1 december i dag tänkte jag tipsa om några trevliga julkalendrar på nätet.

Börjar med den mäktiga Rådhusets julkalender som är en gigantisk adventskalender.Varje år skapar 24 konstnärer 24 nya konstverk. Tjugofyra stora ljuslådor monteras framför Rådhusets fönster. Bakom varje lucka finns ett konstverk och öppnas alla dagar 17:02 förutom på julafton då luckan öppnas 22:30.
Årets tema är :”Tänk om”
Årets konstnärer i år är Svenska barnboksillustratörer som t.ex Jonas Burman, Stina Wirsén, Sören Olsson. Man kan följa Rådhusets Julkalender här.. om man inte har möjlighet att se den vackra kalendern på riktigt.

Om man vill lyssna på vacker julmusik så bjuder Svetlana på vacker pianomusik,

Är man intresserad av böcker kan man titta in hos nilmasbokhylla där presenterar hon en bok varje dag, som man sen kan vinna.

Vill man ha tips på mat eller pyssel kan man kika in hos mitt lilla gröna

Vill man ha lite pepp och utmaningar så kika in hos träningskalendern

Hos Erikas funderingar finns en adventskalender med utgångspunkt från alfabetet som 1dec bokstaven A så kika in hos Erika:)

Ha det gott

2 kommentarer: