lördag 10 augusti 2013

Norra Wales

Nu ska jag försöka sammanfatta om vår vecka i Wales det här kan bli ett långt inlägg:)
Vi hyrde ett hus i norra Wales på landsbygden bland får, kor och hästar närmsta lilla stad/by heter St. Asaph. Olika upplevelser var det under veckan de närliggande städerna Denbigh och Rhyl fick besök av oss.
Denbigh är en gullig liten stad med en slott/borg som ligger på höjden av staden det är en liten kraftansträngning att gå upp till borgen men det är det värt.

Rhyl är en liten hamnstad med fin badstrand första gången vi åkte dit och tänkte bada fanns det inget vatten vi gick och gick. Det var första gången jag fick uppleva tidvatten:) Vi åkte till Rhyl fler gånger för det fanns en del att se, sedan är det mysigt att bara vara vid strandpromenaden.

Vid två olika tillfällen var vi vid Nationalparken Snowdonia ena dagen gick vi en vandring på
5 kilometer. Där vi fick bl.a vandra bland fåren, vattenfall, skog och bland ormbunkar som var högre än mig.

Nästa dag åkte vi till ett annat ställe på Nationalparken där vi skulle åka ånglok till Storbritanniens högsta berg Snowdon det högsta berget i Wales. Den högsta spetsen, Moel yr Wyddfa, når en höjd av 1 085 m.. Nu var det tyvärr inte klart väder när vi kom upp, men hade det varit det hade vi sett England, Scottland och Irland.  I Snowdonias Nationalpark finns det massor att göra och uppleva, vi hann nosa lite på området, men vi var överens alla tre jag, maken och dottern att hit vill vi åka tillbaka och bara koncentrera oss på nationalparken ett riktigt häftigt ställe:)

En eftermiddag åkte vi till den mysiga staden Conwy där finns landets mäktigaste fästning med ringmur runt staden. Vi gick nästan tre timmar runt i fäsning/slottet innan vi kollade in staden. Vi gick även in i  Storbritanniens minsta hus 3,05 m gånger 1,8 m.

På väg hem passerade vi orten Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch som är det tredje längsta ortsnamnet i världen. Orten kanske inte var så mycket att se, men bara att ha varit på platsen känns rätt coolt:)

Wales är en halvö som ligger i centrala delen av västra Storbritannien och är inte så stort, men det finns mycket att se. Vi har bara sett en liten del av norra Wales så vi gör nog fler besök framöver:)

Typiskt i Wales som vi träffade på:
Vackra vyer
Parkerar mitt på körbanorna
Smala landsvägar som är svåra att mötas på.Vägkanterna består ofta av höga häckar känns som man åker i en labyrint.
Skoj tutar på varandra
Lugna i trafiken (förutom lastbilschaufförer)
Vägskyltar visar bara närmsta stad/by (bra med gps)
Mycket trafik på motorvägarna
Mycket får
Trevliga och artiga människor
Murgröna som växer överallt
Vänster trafik
Inte konsekvent skyltat

Det mest konstiga vi råkade på:
När vi första kvällen sitter på uteplatsen i stugan mitt ute i ingenstans. Så kommer en polisbuss och poliserna frågar om vi sett en pickup.

När en man kommer gående med minst 20 hundar utan koppel utanför vår dörr.

Det gulligaste vi sett under veckan: