onsdag 30 november 2011

Julkort, julkalendrar m.m

Förra året bestämde jag mig för att inte köpa några julkort utan köpte ett vaccinatinspaket i stället till barn i Nigeria genom UNICEF 

I år går mitt bidrag till Röda korset och kampanjen "arbetet mot ensamhet"
Många äldre lider av ensamhet. Röda Korset besöker varje år tiotusentals människor – för att läsa, promenera eller bara prata läs mer här..



Tänk i morgon är det 1 december vilken mysig tid.
Här kommer lite tips om Julkalendrar man kan följa i väntan på jul.

Arlas se här..
Med recept och kanske lite pyssel

Miljökalendern se här..
Med tips på hur du äter mer S.M.A.R.T i jul. Begreppet S.M.A.R.T står för Större andel vegetabilier, Mindre tomma kalorier, ökad Andel ekologiskt, Rätt kött och grönsaker samt Transportsnålt

Rådhusets julkalender
Är en adventskalender i storformat på Rådhuset i Örebro. Tjugofyra konstverk skapas av konstnärer. Konstverken fotograferas och kopiorna monteras i ljuslådor. Lådorna sätts sedan upp framför tjugofyra fönster på Rådhuset mot Stortorget.
Temat i år är "Nära".
Är man inte på Stortorget i Örebro kl 17.02 varje dag när luckan öppnas, kan man läsa och se konstverken på hemsidan.

Biggestloser julkalender 
I julkalendern lottas det ut träningsredskap, köksredskap,
skönhetsprodukter


Den alternativa julkalendern
Detta är en annorlunda julkalender. Varje “lucka” innehåller en julklapp eller pyssel som på något återbrukar det vi redan har hemma. Ett sätt att leva mer hållbart genom att förbruka mindre och smartare


 En text som sätter sig i själ och hjärta
Jag önskar dig ”tillräckligt” från sidan nakna coachen

Pappan och hans dotter gav varandra en stor kram på flygplatsen.
Båda visste att detta antagligen var deras sista möte- han var gammal och hade inte långt kvar, hon bodde långt bort och kunde inte hälsa på så ofta.
Till sist var de tvungna att skiljas åt, då det blev dags för henne att gå genom gaten.

”Jag älskar dig. Jag önskar dig tillräckligt,” sa pappan till sin dotter.
”Jag älskar dig också, pappa. Jag önskar dig tillräckligt.”

En passagerare som stod i närheten kunde inte låta bli att fråga vad det betydde,
att de önskade varandra ”tillräckligt”. Det är en önskan som gått från generation till generation i vår familj, svarade mannen. Det betyder:

Jag önskar dig tillräckligt mycket sol
För att ditt liv ska vara ljust.

Jag önskar dig tillräckligt mycket regn
För att du ska kunna uppskatta solen.

Jag önskar dig tillräckligt mycket lycka
För att du ska bevara livslusten.

Jag önskar dig tillräckligt mycket sorg
För att även små glädjeämnen ska verka stora.

Jag önskar dig tillräckligt många vinster
För att du ska få allt du behöver.

Jag önskar dig tillräckligt många förluster
För att du ska uppskatta allt du har.

Jag önskar dig tillräckligt många välkomnanden
För att du ska klara av det slutgiltiga avskedet.

Källa: ”Det är aldrig kört 2″, Argument Förlag

6 kommentarer:

  1. Mycket bra initiativ du har tagit med att byta ut julkorten, så fint!
    Och berättelsen med dikten...

    SvaraRadera
  2. Så gör vi numer på vårt jobb, minns tyvärr inte vart pengarna går. Tycker det är ett bra initiativ.
    Själv skapar jag alltid mina egna julkort, det får nog bli så i år också.
    Läste att du varit på Myrorna, själv brukar jag åka till Röda Korset eller en annan organisation vi har här i stan.
    Det var en fin dikt du hade delat med dig av.

    Må gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mårtenssons:Det känns bra att ha tagit det beslutet i år igen.

    Lätta och Goda recept:Kul att göra egna julkort.
    Jag brukar variera mig vart jag lämnar in mina överblivna kläder och saker finns några olika ställen i stan. Idag fick det bli Myrorna.
    Dikten är underbar

    Ha en skön vecka

    SvaraRadera
  4. OT: jag ville bara berätta att du kommit med på novembermånads kommentarstopp.

    SvaraRadera
  5. Jag kör en julkalender med bland annat träningsredskap och skönhetsprodukter :)

    - http://biggest-loser.se/

    SvaraRadera
  6. upinmytree: Vad roligt

    Stefan: Tack för tipset har lagt till dig

    SvaraRadera