onsdag 2 mars 2011

Infrabastu


Idag var jag och min väninna och provade infrabastu. Bastun var gjord för två stycken, så den var inte så stor. Man svettades mycket under de 30 minuterna vi satt i bastun temperaturen låg på 55°.
Jag tyckte sista 8 minuterna var lite jobbiga, det var varmt och jag ville ha friskluft. Annars var det otroligt skönt och avslappnande. Mina stela muskler i nacken kändes bättre och huden blev len och mjuk.
Jag kan absolut tänka mig att göra det här fler gånger.

Infrabastu liknar en vanlig bastu. Det är strålningsvärmen från den infraröda bastun som värmer upp kroppen direkt och inte som i en vanlig bastu via het luft runt omkring kroppen. Värmen tränger cirka fyra centimeter in i vävnaderna, vilket gör att man svettas intensiv , tre gånger mer än i en vanlig bastu och dessutom vid en lägre temperatur. Bastubadandet sker i en behaglig temperatur mellan 40-60 C (traditionell bastu 80-120).

Fördelar:
Ökar blodcirkulationen
Ger finare hud
porerna öppnas upp och djuprengörs
Avslappnande och avstressande
Motverkar stelhet och spända och ömma muskler

Utrensning av slaggprodukter
Ökar fettförbränning och motverkar celluliter
Ökar blodcirkulationen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar