söndag 27 mars 2011

Heta räkor med Limeaioli




I onsdags var det min tur att att laga mat till tjejmiddagen. Jag valde att bjuda på Heta räkor med Limeaioli. Receptet till det hade jag hittat på bloggen Lanners köksblandning.
Jag har provat att använda både vitt vin och matlagningsvin funkar bra båda. Har vid några tillfällena sparat räkskalen och spadet och kokat soppa det blev jätte gott. Men godast blev det den gången vi använde vitt vin.
När jag gjorde Limeaiolin hade jag 1 tsk senap först och sedan i slutet smakade jag av om det behövdes mer senapen kan lätt ta över. Jag tycker det blev bäst med 1 1/2 tsk.

Heta räkor
1 kg räkor med skal
1 st liten gul lök
6 st vitlöksklyftor
3 msk sambal olek
1 dl rapsolja
1 dl vitt vin

Gör så här:
Skala och hacka löken och stek den tillsammans med den pressade vitlöken och sambal oelek i oljan. Låt det inte ta färg.
Tillsätt de oskalade räkorna och vänd dem i pannan så att såsen fördelas. Låt fräsa någon minut.
Häll i vinet och vänd runt allt. Lägg upp räkorna i en skål och häll över skyn.

Limeaioli
2 st äggulor
1-2 tsk dijonsenap
2 dl rapsolja
2-3 st finrivna vitlöksklyftor
3 st droppar Tabasco
1 st pressad limefrukt
salt och peppar

Gör så här:
Vispa äggulorna med senapen, häll oljan i tunn stråle under vispning. Tillsätt lime, tabasco,vitlök och salt/peppar.

Till räkorna serverade jag en jätte god Tomat och Mozzarella paj. Det ända som jag gjorde annorlunda var att använda vetemjöl fullkorn i stället för vanligt vetemjöl.
En grönsallad, bröd och sparris är gott till denna mys mat.
Till efterätt serverade jag Mango och hallon dessert klicka här..

Om man vill ta reda på den goda såsen och räkskalen kan man göra så här

Räkfond
Lägg räkskal och sås i en kastrull och häll på 1 dl vitt vin och 5 dl vatten.
Låt koka upp och lägg 2 msk tomatpuré och 1 tsk Sambal Oelek
Koka på medelvärme och låt det reducera. (ca. 30 min)
Sila bort skal och lägg fonden (ca. 3 dl vätska) i en burk och ställ i kylskåpet eller häll i små is kuber och frys in och använd vid tillfälle.

Räksoppa
Värm upp fonden/avkoket i en kastrull tillsammans med 2 dl vitt vin och 1 msk balsamvinäger.
Krydda med paprikapulver och örtsalt.
Häll på 2-5dl matlagningsgrädde (smaka av soppan under tiden och fyll på med grädde tills den är så mild och fyllig du vill ha den)
Avsluta med en liten klick smör för att blanka av soppan.
Servera med nykokt sparris och en klick aioli.

4 kommentarer: