söndag 12 september 2010

Utställningar

Funderade i dag på varför jag inte varit i skogen och plockat blåbär och svamp som jag brukar göra under hösten. När jag tänkte efter så finns det förklaringar och det beror bl.a på att jag inom de närmsta veckorna har varit på tre olika utställningar i min närmiljö.

Den första utställningen var på Örebro konsthall med världens mest prisbelönta bildjournalist, krigsfotograf James Nachtwey. Många tar fred och demokrati föregivet därför valde man att sätta upp denna utställning för belysa motsatsen.
Bilderna var så starka och gripande att det var svårt att titta på alla bilder de gick rakt in i hjärtat. James är känd för att kunna förmedla känslan från det aktuella området och få med det på sina bilder. Bilderna på utställningen var också väldigt stora så det gjorde att kändes ännu mer verkligt. Tonårs dotterns kommentar "sådant här skulle man få se på skolan för att förstå"
Om du vill se lite bilder från utställningen titta här... och här finns James egen sida..... och här en kort film
Efter att vi varit på denna gripande utställning kände vi att vi kunde inte bara sätta oss i bilen och fortsätta som vanligt. Utan vi gick till ett konditori i närheten och fikade och pratade igenom hur vi hade upplevt bilderna, jag, maken och dottern.

En vecka senare var jag på Konst och Kaffe där det var konstnärer i vårt län som ställde ut till försäljning de hade tavlor, smycken och keramik.
Utställningens miljö är lantlig och helt underbar, man kan inte bli annat än avslappnad. Konstverken presenteras i ett torp som är från 1700-1800 talet och ligger ca två mil från Örebro (Lillkyrka). Man kunde också köpa kaffe och hembakta bakverk. Denna utställning återkommer varje år sista helgen i Augusti. Det är så mysigt att bara vara där andas in all kreativitet.

I går var jag på premiären av en utställning på Örebro läns museum "kottarna"
Det är en fotograf och en journalist som följt en skolklass i tio år från förskoleklass-årskurs nio.
Det är bl.a en berättelse om en samhällsförändring och skolutveckling om hur fri skolorna har påverkat den kommunala skolan. Denna utställning var väldigt intressant mycket visste man innan, men kanske inte riktigt registrerat det ordentligt. Det är de som är bra med att gå på t.ex utställningar man måste fokusera vara här och nu.
Kottarnas utställning kommer att finnas till den 7 nov vill du läsa mer om denna utställning läs här.....

Sen har jag gjort lite annat också som t.ex sprungit tjejmilen men det är en annan historia.
Ha det bra och ta vara på nuet.

1 kommentar:

  1. haha, ja, nu kan jag nog lagret ganska bra fast den här gången gick det fort, vi var nog där i ca 5-10 min.

    ja, jag hörde att de skulle börja med incabär, men jag fick inte testa. allt gick så fort, vi var typ där och vände.

    hoppas att allt är bra med dig!? gick det bra på tjejmilen?! såg att jessica fick en bra placering.

    ha det fint! kramkram

    SvaraRadera