fredag 8 december 2017

Torsk med teriyaki och mango

Jag har en matutmaning under 2017 att laga fem rätter ur kokboken Fisk á la Aldo från musslor till svärdfisk. Jag ska nu presentera första receptet som jag testat och vad jag tyckte och vilka förändringar som jag har gjort.



Torsk med teriyaki och mango 4 port
6 msk terikakisås
2 msk röd currypasta
2 msk socker
8 limeblad
2 tsk koriander, hackad
2 mangofrukter, hackade
4 tjocka skivor a 275g
1 gul lök
4-8 stora bananblad
4 förvällda blad av savoykål

Börja med marinaden teriyaki, röda currypasta, socker, limeblad, koriander, samt mango, hackad lök.
Lägg fisken i marinaden och låt dra ca 30 min.
Sätt på ugnen till 200°
Blanda  ihop salsan.
Mjuka upp bananbladen genom att lägga bladen i kokande vatten någon minut.Gnugga sedan bladen med rapsolja/olivolja. 
Ta upp fiskbitarna ur marinaden och lägg dem i mitten på varsitt  bananblad.
Fördela sedan marinaden över fisken.
Vik över bladen över fisken och fäst paketet med tandpetare. Ev behöver du två bananblad till varje paket och lägg i en ugnsform.
Ställ in fisken i ugnen 15 min öppna sedan bladpaketen och sätt in i ugnen igen 10 min.
Förväll 4 st savoykålsblad genom att lägga dem i kokhett vatten med lite salt låt koka ca 3 min ta upp och lägg på varsin tallrik.
Lägg upp fisken på kålen och servera salsa till.


Salsa
1 röd lök
1 mango finhackad
2 msk olivolja
1 avokado finhackad
1 lime pressad och ev limeskal
ev sojabönor
salt, svartpeppar

En god och lyxig fiskrätt. Det var lite klurigt att hitta bananblad, men maken hittade i en Asiatisk matbutik på stan där kunde man köpa dem för en billig peng frysta. Om man inte hittar bananblad går det att använda folie. Men det var kul att använda bananblad även om jag tyckte att de var lite svårhanterliga. Om jag använder bananblad igen kommer jag koka dem lite längre, för att se om de blir lättare att hantera. De går lätt sönder när man jobbar med dem. Bananblad ger också maten lite mer smak, men bladen ska man inte äta. Jag använde också gul lök i stället för vårlök i marinaden.
I receptet i boken är det väldigt mycket koriander både i salsan och i fisken. Jag valde att halvera mängden i fisken och ta bort koriander i salsan. Terikakisåsen tänker jag göra själv nästa gång, med Tamari och vitvinsvinäger och honung.
I salsan tog jag även bort pressad citron tycker att det räckte med lime och vill man ha mer lime smak så riv limeskal. Det jag saknade i rätten var krispighet, så nästa gång tänker jag tillsätta sojabönor i salsan. Jag serverade ett vitt ekologiskt vin till maten som heter Rio Claro Sauvignon Blank från Chile.



Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

4 kommentarer:

  1. Spännande recept!
    Jag blir nyfiken kring utmaningen att laga fem rätter ur just den här kokbok. Vem har utmanat dig och varför just den här kokboken? Känns ju verkligen som en utmaning att hitta vissa ingredienser, som bananblad.
    Och svärdfisk... Finns det ens i svenska butiker?
    Nu vet ju inte jag om du gett dig på ett recept med svärdfisk, utan jag syftade mest på titeln ;)

    Nu är jag nyfiken på de fyra andra recepten du testat.
    En riktig cliffhanger :)

    Allt gott! Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kokboken har stått i min bokhylla ca13 år. Jag har tyckt att den verkar så avancerade recept och dragit mig för att laga något. Jag bestämde mig att ge den en chans och efter det bedöma om jag ska ha kvar den i bokhyllan. Jag ville även lära mig mer om olika fisksorter. Det är precis det du frågar finns dessa fiskar att få tag på här. Jag hoppas att jag kan ge dig svar när jag gjort klart utmaningen😊 Bananblad finns bara iAsiatiska butiker vad jag sett.
      Kram Milla

      Radera
  2. Vad flitig du är med att testa recept. Låter som en rätt klurig rätt. Men spännande med bananbladen. Ha en härlig helg Kram Pernilla

    SvaraRadera