söndag 18 november 2018

Ugnsstekt torsk på linsbädd

Jag har en matutmaning under 2017/2018 att laga fem rätter ur kokboken Fisk á la Aldo från musslor till svärdfisk. Jag ska nu presentera mitt tredje recept som jag testat och vad jag tyckte och vilka förändringar som jag har gjort.
Bakgrunden till denna utmaning är: Kokboken har stått i min bokhylla ca 13 år. Jag har tyckt att den verkar så avancerade recept och dragit mig för att laga något. Jag bestämde mig att ge den en chans och efter det bedöma om jag ska ha kvar den i bokhyllan. Jag ville även lära mig mer om olika fisksorter.

Ugnsstekt torsk på linsbädd (4 port)

1 dl olivolja
1 morot (tärnad)
1 selleristjälk (tärnad)
1 gul lök (hackad)
500 g linser,(blötlägg under natten)
2 lagerblad
11/2 liter grönsaksbuljong
1 tsk vardera av rosmarin, och timjan
100 g svarta oliver  (utan kärnor)
4 torskfiléer a 200 g

Sätt på ugnen 200°
Värm hälften av oljan och häll i morot, lök, selleri och fräs 3-4 min.
Tillsätt linser, lagerblad och buljongen sjud ca 30 min.
Mixa örtkryddorna, oliverna och resten av oljan till en slät massa.
Lägg fisken i en ugnsform och fördela olivmassan på fisken. Ställ in i ugnen ca 8-10 min.
Servera fisken på en linsbädd.

Kommentar:I grundreceptet finns det 1 msk ströbröd i olivmassan det använde jag aldrig. Jag använde röda linser och det blev som en tjockare soppa. Vill man ha en fastare linsbädd skulle jag välja svarta linser. En mycket god rätt som jag kan tänka mig göra igen.

Vill du se de andra recepten jag gjort från den här kokboken klicka här och här


Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg
Ha det gott
Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar