onsdag 20 april 2016

Chilimarinerad kycklingfile, Avokadosalsa och Quinoasallad

Den här rätten känns lyxig passar lika bra till vardags som till fest.



Chilimarinerad kycklingfile 4port (recept från tidningen Allas)
800g kycklingfile
Marinad
1tsk salt
2 msk chipotelpasta, (Santa Maria)
2 msk spiskummin
2 msk rapsolja
2 msk soja
juice från 1 st lime
3 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chili
1 msk tomatpure
Blanda marinaden och lägg kycklingfileerna i den.
Sätt på ugnen 225g
Sätt in i ugnen ca 20-30 min

Avokadosalsa
1 rödlök
1/2 gurka
2 avokado
juice av en lime
2 msk olivolja
2 krm salt
1 dl myntablad

Skär rödlök, gurka och avokado i mindre bitar.
Pressa limejuice över avokadon blanda allt med övriga ingredienser.

Quinoasallad

2 dl Quinoa
400g svarta bönor på burk eller hemkokta
30g småsallad t.ex machesallad
1 dl majskorn

Koka quinoa i 15 minuter med 4 dl vatten och lite salt
Skölj bönor och sallad
Blanda kokt quinoa med övriga ingredienser.

I dag har våren varit på besök så skönt :) 
Efter jobbet var jag en liten tur till stan för att leta sandaler, mina gamla sandaler slängde jag i höstas efter åtta år. Jag hittade ett par riktigt sköna rieker sandaler som jag hoppas håller många år.
När jag kom hem hade dottern lagat mat känns som en riktigt lyxig onsdag :)
Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet, det lät supergott, måste provlagas här hemma!
    Jag köpte också ett par reikersandaler förra sommarn, skönaste skorna! Lyxigt att komma hem till hemlagad middag, det ser jag framemot om några år. Emil vill dock gärna "hjälpa till" så det är kladd högt och lågt här hemma..;) Hälsa familjen! Kram Sabina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tror jag du kommer gilla Sabina. Emil blir nog bästa kocken :) De hälsar tillbaka kram

      Radera