måndag 17 juli 2017

Pizza

Nu är jag hemma igen efter tio dagar på Gotland. När vi kom hem, så gjorde maken två riktigt goda pizzor. Vi har nu också testat att frysa pizzadegen och det funkar jätte bra att använda den. Låt den bara tina långsamt ta upp den på morgonen om du ska använda den eftermiddag/kväll.
Det blev en vegetarisk och en Bresola pizza.
Här och Här finns fler recept och tips på Italienska pizzor.
Till dessa pizzor har vi använt pizzasten.

Pizzadeg (4 pizzor á 250 gr deg)
6 dl vetemjöl
4 dl durumvetemjöl
12 gr torrjäst
3 dl vatten
5 msk olivolja
2 tsk salt
1 tsk socker
Blanda torrvaror med jäst. Häll sedan i vatten och olja som värmts upp till 40 grader. Blanda till en smidig deg som nätt och jämt fastnar i handen.
Dela i 4 delar (ca. 250gram) och låt jäsa i 2-3 timmar under handduk.


Tomatsås
1 fpk passerade tomater
1/2 gul lök fint hackad
2-3 vitlöksklyftor pressade
Svartpeppar
6-8 droppar tabasco
1 msk honung
1 msk oregano
salt
Fräs löken i olivolja
Häll i tomaterna och kryddorna låt småputtra ca 5 min


Rostad paprika
Ugn 225° på grill
Dela paprikan i halvor (vi använde röd paprika)
Pensla botten på plåten/formen med olivolja.
Ställ in paprikan högt upp i ugnen ca 25-30 min till de börjar bli svarta.
Låt svalna i en bunke ha gärna en tallrik eller plastfolie som lock det gör att skalet lättare släpper.
Dra bort skalet
Blanda balsamvinäger, olivolja, salt, svartpeppar, vitlök  (grovt krossad)
Blanda i paprikan (ev dela den i mindre delar)


Vegetariana 
Ugn 275°
Tomatsås
Mozzarella
Kronärtskockshjärta
Oliver
Färska champinjoner
Rödlök
Rostad paprika

Lägg på när pizzan kommit ut:
Hyvlad parmesan
Crema de Balsamico
Färsk Basilika

Bresola 
Ugn 275°
Tomatsås
Mozzarella
Pinjenötter

Lägg på när pizzan kommit ut:
Bresola
Rivet citronskal
Ruccola
Hyvlad parmesan
olivolja

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@milashalsoblogg och Twitter@millafunderar

4 kommentarer:

  1. Åh, har du varit på Gotland! Vi ska dit om tre veckor och stanna i två.
    Har du några tips på trevliga utflyktsmål?
    Gärna lite udda ställen som kanske inte alla turister känner till. Jag har varit några gånger på Gotland och jag tror jag sett de flesta turistställena redan. Skulle vara kul att besöka några nya, gärna pittoreska, ställen.

    Ha det gott!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett mycket av Gotland de här 10 dagarna. Ska försöka få ihop något det kommer bli flera inlägg. Första inlägget kommer nog bli de olika raukställena vi besökte finns några riktigt fina ställen😊

      Radera