torsdag 7 mars 2019

Halloumitacos


Det här receptet fick jag av en jobbarkompis för något år sedan. Jag har ätit tacorätten flera gånger och alla jag bjudit den på har uppskattat den:)
Receptet är för ca 4 personer.
Vill man göra egen tackokrydda finns recept här... använder du egen gjord tacokrydda ta lite mindre mängd än det som står i receptet nedan.
Börja med att göra inlagda löken.

Snabbsyrad lök
4 msk rödvinsvinäger
2 msk socker
0,5 krm salt
1 rödlök
Blanda vinäger, socker och salt tills det löser sig.
Skiva rödlöken tunt och blanda ned i lagen. Låt stå.

Avokadokräm
1 liten chili
2 avokado
1 lime (pressa)
3 msk olivolja
1 klyfta vitlök
salt
Hacka chilin fint.
Mosa avokadon och blanda med olivolja och lime. 
Riv i vitlök och smaka av med salt.

Tacos
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 röd paprika
 rapsolja
2 förp halloumi
1 fpk svarta bönor (400 g )
2 msk tacokrydda
8-12 hårda tacoskal eller tortillabröd
1 dl yoghurt
1-2 pkt machesallad/bladspenat eller annan sallad
rapsolja
Skär halloumin i mindre bitar.
Hacka lök, vitlök och skiva paprikan tunt. 
Stek halloumin i rapsoljan och stek tills de får färg.
Häll i lök, vitlök, paprika och lite mer rapsolja och stek några minuter
Skölj bönorna och häll ned i stekpannan, tillsätt tacokryddan.
Servera tacon med rödlöken, avokadoröran, tacoskal/tortillabröd, machesallad/bladspenat och yoghurt.

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på instagram @millashalsoblogg

4 kommentarer:

  1. Trevligt att du tittade in hos mig, så jag fann din blogg.
    Älskar halloumi, tack för receptet!

    SvaraRadera
  2. Är egentligen inte så förtjust i halloumi men älskar tacos i alla dess former. Så varför inte prova?! Min man älskar halloumi, grillar ofta det på sommaren. Jag har i alla fall sprat ner receptet nu. Och förut hade jag som mål att testa ett helt nytt recept varje vecka så det är väl dags att ta tag i det igen.
    Ja, har sett Nedsläckt land. Tänkvärd serie. Dessutom var det en tjej från Gnesta med så extra kul att se när man "känner" nån. Camilla, den lite äldre tjejen i stuga-gruppen. Som tur är har vi en källa i skogen med ständig tillgång på vatten, där många hämtar vatten redan idag för de tycker det vattnet är godare och kanske nyttigare. Problemet är att det kommer bli en enorm kö... Så jag har börjat tänka i nästa steg. Hur kan man koppla på en slang till en stor tank med tappkran, så man utnyttjar alla dygnets timmar och fyller tanken, så går det fortare att fylla för varje enskild person. Nu rinner det så sakta så 2 liter tar ca 20 minuter att fylla. Tror maten är minsta problemet. Är det sommartid finns mycket i naturen och är det vintertid håller det man har i kyl och frys bättre. Du tipsade för länge sen om https://nathaliesfrukt.se/ och jag har ständigt 2 kartonger torkad mango hemma. Snart dags att beställa igen. De är så goda och perfekt energi när man har tränat. Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att gilla den:)
      Nathalies torkade frukt är helt fantastiskt gott:)
      Ha det bäst
      Kram Milla

      Radera