söndag 15 april 2018

Fläskfilégryta med mandel och purjolök

Den här grytan gjorde jag ofta på 90-talet den är fantastisk god. Grytan hade hamnat i glömska, men när jag kollade i min låda med urklippta recept, så låg den där mjölkkartongbiten med recept från Arla:) Var bara tvungen att göra rätten igen var den lika god som förr? Absolut en riktigt god rätt som passar som både bjudrätt och vardagsmat.



Fläskfilégryta med mandel och purjolök (6port)
600 g fäskfile
1 st köttbuljongtärning
11/2 dl mandel (skalad)
1 st purjolök, (strimlad)
3 st stjälkar blekselleri, (strimlad)
3/4 tsk ingefära
11/2 msk kinesisk soja
11/2 dl grädde
41/2 dl vatten
salt, svartpeppar
smör
till redning mjöl eller maizena

Skålla mandeln och skala den.
Skölj och strimla selleri och purjolök
Skär köttet i mindre bitar
Bryn köttet i smör.
Häll på buljong och vatten låt koka 10 minuter.
Blanda ner resten av ingredienserna och låt småputtra ytterligare 5 minuter.
Servera gärna pressad potatis till.

Hoppas ni haft en bra helg:)
Jag har haft en toppen helg:)


I dag var maken och jag och tittade på Svanarna som kommer och mellanlandar i Tysslinge. Det är ett riktigt bra vårtecken. Jag har även planterat Källfräne (Vattenkrasse) vi får väl se om denna super nyttiga bladgrönsak tar sig, ska bli spännande och se:)

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Intagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar



6 kommentarer:

  1. Visst är det kul att bläddra i gamla receptgömmor.
    Jag har ett A4 block som jag skrev ner och klistrade in recept i när jag flyttade hemifrån. 1989 vill jag minnas att det var :) En favorit ur det blocket som mamma alltid lagade när det var fest, och som jag fortfarande lagar emellanåt, är champinjongratinerad fläskfilé och hasselbackspotatis.

    Ha en bra vecka! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  3. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera