söndag 19 oktober 2014

Räkgryta

I somras köpte jag kokboken "Våra bästa GI-recept med Ola Lauritzon och Ulrika Davidsson" på ett loppis för 20kr. Nu har jag testat några recept och i dag bjuder jag på en god gryta. Börja göra raitan och ställ i kylen under tiden du gör grytan
Räkgryta med Raita (4 port)
1 gul lök
1 knippe salladslök
1 vitlöksklyfta
1½ cm färsk ingefära
1 färsk rödchili
rapsolja/smör
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1½ tsk röd currypasta
1 burk krossade tomater
1½ dl vatten
1½ dl grädde
500 g  räkor
salt och vitpeppar

Skala räkorna
Skiva löken, finhacka vitlöken, ingefäran och chilin. 

Värm olja eller smör i grytan.
Stek lök,vitlök, ingefära och chili några minuter.
Tillsätt kryddorna och currypastan.
Blanda i tomater och vatten och låg koka upp.
Låt små puttra i 10 minuter. 
Tillsätt grädden och låt puttra ytterligare 5 minuter. 
Lägg sedan i räkorna och smaka av med salt och peppar.

Raita
½ gurka
½ morot
½ rödlök
1 tomat
2.5 dl matyoghurt
salt och peppar
spiskummin och paprikapulver

Skär gurka och moroten i små tärningar. 
Skala och finhacka rödlöken. 
Dela tomaten och ta bort kärnhuset och finhacka tomaten fint.
Blanda allt med yoghurten och kryddorna.

En magisk kväll fick jag uppleva i veckan när jag utan förväntningar går på en författarafton som bl.a Naturskyddsföreningen har anordnat. Jag har inte hört talas om denna författare förut , men något är det som jag har fångats av eftersom jag går dit.

Jag får lyssna på Vildhjärta Maria Westerberg som är pinnplockerska och sagomakerska.
Maria visar under kvällen sin konst som hon hittat ute i den vilda naturen.Med stor värme skildrar hon det lätt igenkännbara i sina fantastiska skulpturer i stort och smått. Läs mer om hennes böcker här..

Igår var maken och jag på en riktigt bra mordgåta på Lerbäcks teatern :)

Ha en riktigt skön söndag
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg

6 kommentarer:

  1. Räkgrytan låter suverän, den sparar vi på! Loppis är verkligen guldgruvor när det gäller böcker, kokböcker speciellt, vi gillar att gå och leta skatter där båda två:)

    Mordgåtan låter väldigt god...
    Kramar till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen att gå på loppisar:) Mordgåtan var bra och maten suverän:)
      Ha det gott

      Radera
  2. Vad gott. Älskar räkor i stark sås

    SvaraRadera
  3. Fler loppisfynd finns på Yardsale.se!

    SvaraRadera