lördag 12 januari 2013

Linssoppa med thaismak

En soppa med lite sting och mycket smak bjuder jag på i dag.

Linssoppa med thaismak
2 morötter
1 rödlök
1/2 purjolök
4 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 msk riven färsk ingefära
2 limeblad
2 tsk malen koriander
1 tsk malen fänkål
400g kokosmjölk
1 liter vatten
grönsaksbuljong
1 dl röda linser
2 msk pressad lime
ev salt
rapsolja

Skala och riv morötterna grovt.
Skiva rödlöken och purjolöken tunt.
Hacka vitlök och chilin ta bort kärnorna om du inte vill ha så starkt.
Fräs lök, morötter, chili, ingefära och limeblad i rapsolja någon minut.
Häll i vatten, buljong,kokosmjölk och linser.
Koka ca 10-15 min.
Smaka av med salt och pressad lime.
Den här soppan blir mitt bidrag till Säsongens bästa – lime hos Gröna skafferiet

I går hämtade jag mitt paket från Hovkonditorn som jag har vunnit.
Tack ännu en gång för vinsten jag blev jätte glad passar mig perfekt:)

Den här veckan känns efter 10 dagars julledighet som en rivstart.
Måndagen: Började med att titta på filmen "Världens säkraste kärnkraftverk"

Tisdagen: Tränade jag cirkelgym ( härligt ser tydligt att många har nyårslöften att uppfylla passet är fullt det brukar annars vara några platser kvar)

Onsdagen: Tvättade i tvättstugan ( hur mycket tvätt som helst bl.a har dottern varit på läger och tonåringar byter kläder en del)
Torsdagen: Vernissage på Rådhusetsjulkalender (Oj vad mycket folk, sonen och jag minglar runt maken han jobbar med arrangemanget, så han ser jag knappt röken av. Många bra konstverk är det i år men några blir mina favoriter som t.ex nr 3 "piraternas Julklapp" Michaela Favilla  nr.15 "julgris" Johan Egerkrans, nr 10 Mati Lepp "tiden går", nr 23 Sven Nordqvist "den förväntansfulla"
du kan kolla på webbutiken här så ser du konstverken om du vill se konstutställningen så är den på konsthallen i Örebro till 20 Januari)

Fredag: vila efter jobbet sonen lagar mat och tittar sedan på en charmig Fransk film Franska nerver läs om filmen här..

Lördag: Går på stan med dottern hittar fina Ecounderkläder på Lindex (Mysigt att gå på stan några timmar med dottern)

Söndag: Enligt planering ska jag jogga med en vän på fm sedan ska jag laga ordning på en stor kalkon.

18 kommentarer:

  1. Jag älskar redan din soppa. Den hamnar på nästa veckas middagsmeny! Kram!

    SvaraRadera
  2. Linser i mat är verkligen gott! Roligt att du fått paketet :) Kram

    SvaraRadera
  3. Soppa med sting i gillas hemma hos oss. Såg att du vann hos Katarina, stort grattis! :)

    SvaraRadera
  4. Låter riktigt gott!!
    Ha en fin kväll
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  5. Vi längtar ännu mer efter Thailand nu...

    SvaraRadera
  6. Låter som en supergod linssoppa, kul med ny inspiration! Linser är ju så bra, billigt som tusan, men man kan behöva variera dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är super god och man blir behagligt mätt med linser:)

      Radera
  7. Hej Milla! Låter som ett gott recept! Måste prova det någon dag. Mitt bästa tips annars är att piffa linssoppan med jordärtskocka.
    Ha det fint! //Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin från www.glimtenigrytan.se skulle det stå ju.

      Radera
    2. Låter spännande med jordärtskocka:)

      Radera