torsdag 21 juli 2011

Textilberget - ett växande miljöproblem

Har i dag lyssnat på ett Radioprogram som heter Plånboken som går på P1 .
Temat var Textilberget - ett växande miljöproblem ett intressant program som handlar om hur mycket kläder vi slänger i genomsnitt per år/person( åtta kilo)
Första 25 minuterna handlar om detta ämne sedan tas det upp intressanta konsumentfrågor.

Lyssna: Textilberget - ett växande miljöproblem

Vad gör du med kläder som du inte vill ha längre?
Jag lämnar oftast det till välgörenhet slänger det gör jag, när det är sönder och utslitet.
Jag är inte heller någon stor klädkonsument, så åtta kilo det stämmer inte i min familj.

I min stad finns det några butiker som jobbar med välgörenhet och eftersom jag gillar Secondhand butiker är det lätt att ta med det man ej behöver längre, när man ändå åker dit.
Sen finns det containrar från Myrorna utställda i närheten där jag bor , så i denna stad borde man inte slänga de mängderna kläder.

I höstas var jag på utställningen "Walk in closet" som bla. belyste frågorna
Hur många myror behövs det egentligen för att göra en bralla?
Hur törstig är din t-shirt?
Man fick sig en tankeställare jag hoppas de fortsätter att turnera med "Walk in closet"
Här kan du läsa mer om utställningen ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar