söndag 27 maj 2018

Kombucha

Före påsk bestämde jag mig för att testa att göra egen kombucha. Jag läste ganska mycket om denna dryck och bestämde mig för att göra kombucha på svart te och använda saraseviga recept. 
Jag fick också min scoby/volga7 ytkultur av Sara. Jag har nu gjort några satser och gillar bara drycken mer och mer. Jag vill även testa denna dryck under längre tid för att se om min ph-balans i kroppen blir bättre. Jag har lätt för att få magkatarr och denna dryck i kombination med att stressa mindre kanske kan hjälpa mig.

Uppdaterad 3 februari 2019
Saras recept har varit bra, men har nu börjat att läsa på mer och kommer att ändra lite efter hand, som jag får mer kunskap, för att att få en ännu mer hälsosam dryck.
Vill man vara säker på att få en riktigt bra startvätska rekommenderar jag att köpa den hos Forsnäs hemman. Där finns det mycket kunskap om kombutcha. Kommer under våren 2019 ha några inlägg om kombutcha och min resa och förhoppningsvis ännu bättre recept.

Vad är då kombucha?
Kombucha är ett slags fermenterat te som smakar nästan som lätt kolsyrat iste men syrligare. Ursprungligen är det en traditionell asiatisk dryck och förr i tiden konserverade man på detta sätt.
I västvärlden har den uppmärksammats för sina hälsofrämjande egenskaper. Drycken genomgår en jäsningsprocess med hjälp av startvätska och många använder också scoby/volgasvamp, men svampen är mest för att bringa tur. det är startvätskan som är det viktiga, när man börjar brygga tillsammans med god kvalité av svart te, som ej är smaksatt. 

Varför dricka kombucha?
Kombucha hjälper bl.a magen och det är i tarmen som mycket i ditt immunförsvar sitter, så detta är ett bra sätt att hålla god hälsa. Det sägs också att det är bra för hår, naglar, hud och leder.
Kombucha är en symbiotiskt kultur med många olika bakterie- och jäststammar.



Kombucha
Förberedelse innan du  börjar detta behöver du:
  • En stor glasburk, gärna ganska vid då de goda bakterierna växer till sig på ytan så ju större yta desto bättre.
  • En kökshandduk att täcka över din burk med kombucha.
  • En gummisnodd att fästa tygduken med. 
  • Glasflaskor med snäpplock eller plastflaskor att hälla upp den färdiga kombuchan i
  • 1 scoby 
  • Startkultur (d.v.s färdig kombucha) ca 2 dl.
  • 2 liter vatten.
  • 1 dl ekologiskt strösocker.
  • Fyra tepåsar 100% svart ekologiskt te (t ex English breakfast, Änglamarks ceylon te) Använd inte smaksatt svart te som t.ex Earl Grey som inte är 100% svart utan även innehåller eterisk olja av bergamott
Koka vattnet och ställ kastrullen åt sidan.
Häll i sockret och rör så att det löses upp.
Lägg i de fyra tepåsarna och låt dem dra i 15 minuter.
Vänta tills teet har svalnat av till kroppstemperatur (ca i timme innan det är under 40 grader).
När det avsvalnat så häller du över vätskan i den stora glasburken.
Lägg i scobyn och 2 dl startvätska och låt nu scobyn vara inte peta eller röra glasburken låt burken stå stilla t.ex i skafferiet eller skåpet ovanför kyl.
Innan du ställer undan burken täck öppningen med en kökshandduk och trä över en gummisnodd som håller tyget på plats.
Låt nu burken stå 10-14 dagar.
Efter 10-14 dagar är kombuchan klar att skörda. Det gör du genom att plocka ur (scobyn) antingen med rena händer eller en träslev. Lägg scobyn i en skål. Glöm inte att även spara lite kombucha för scobyn att ligga i och som behövs sen för att göra nästa sats (ca 2 dl) Låt startvätskan stå i en burk utan lock, men med handuk några dagar 2-7 dagar till  i rumstemperatur innan du på börjar nästa sats.

Kombucha är godast att dricka väl kyld. Häll upp den på flaska och förvara i rumstemperatur. Använder man glasflaskor spänn inte knäppet på flaskan under förvaring i rumstemperatur utan lägg bara locket på lufta varje dag. Kombucha är godast att dricka väl kyld.
Spänn korken bara när det är dags att kyla. Ha bara en flaska i taget i kylen kombutcha mår ej bra i kylen, för lång tid.

Vill man smaksätta sin kombucha gör man en andra fermentering. Jag har smaksatt mina med ingefära, svartvinbär, rödvinbär, björnbär. Jag har bara lagt i bären och ingefäran i bitar i flaskorna.

Ta ca 2 dl bär eller annat du vill smaksätta med fördela i flaskor.
Häll upp kombutchan i en flaskorna med hjälp av en tratt. Fyll flaskorna så mycket du kan, för att minska tryck i flaskorna.
Ställ flaskorna mörkt i ytterligare 2 - 4 dygn i skafferiet.. Kom dock ihåg att pysa flaskorna 1-2 gånger per dygn detta är viktigt om man använder glasflaskor. Glasflaskorna kan sprängas.
Efter 2 - 4 dygn är de klara att drickas.
Förvara dem i rumstemperatur kyl en flaska i taget.

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instgram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar



6 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att du gillade kombucha. Det som är så roligt är att den går att variera så mycket i smak med bär och frukter. Jag blir så glad att höra att du verkar lika förtjust i denna dryck som jag!!! Kram /Sara

    SvaraRadera
  2. Ja det har verkligen blivit en hit��
    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter inte gott men är säkert nyttigt och bra. Och nu blev jag sugen på att göra iste! Ha det gott i värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott tycker jag, men det är speciell smak:)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Är mycket nöjd med Kombucha mår så gott i magen. Jag säger börja och drick Kombucha och den är så lätt att göra.

    SvaraRadera