lördag 17 februari 2018

Lax pocherad i mjölk med örtsås

Jag har en matutmaning under 2017/2018 att laga fem rätter ur kokboken Fisk á la Aldo från musslor till svärdfisk. Jag ska nu presentera mitt andra recept som jag testat och vad jag tyckte och vilka förändringar som jag har gjort.
Bakgrunden till denna utmaning är: Kokboken har stått i min bokhylla ca 13 år. Jag har tyckt att den verkar så avancerade recept och dragit mig för att laga något. Jag bestämde mig att ge den en chans och efter det bedöma om jag ska ha kvar den i bokhyllan. Jag ville även lära mig mer om olika fisksorter. Vill du se första utmaningen från denna kokbok läs här..



Lax pocherad i mjölk med örtsås
4 st filer lax 200g
2 msk pressad citronsaft
1/2 tsk salt
1/2 tsk malen svartpeppar
7 dl mjölk
1 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
1 gul lök
2 tsk färsk timjan
1 msk svartpepparkorn
1 msk persilja
ev mjöl/maizena

Gnid in fisken i citronsaften och strö salt och peppar över. 
Låt marinera ca 20 min.
Blanda mjölk, vatten, buljongtärning, hackad lök, timjan, och pepparkorn i en stor kastrull och låt det koka upp. 
Lägg fisken den varma mjölkblandning och sjud 15 min. 
Ta upp fisken och värm mjölkblandningen och låt den små koka 10 min ha i ev lite redning. 
Sila av såsen och ha i persilja och servera med ugnsrostade morötter/potatis. 

Kommentar: Tidsangivelsen i boken var förberedelse 10 min och tillagning 20 min. Men det var för snålt det tog nästan en timma med förberedelse och tillagning för mig. Såsen behöver silas och redas av det fanns inte med i boken. Jag använde gul lök i stället för silverlök på grund av prisskillnaden och att silverlöken inte var så fräsch. Rätten var god och behagligt mild smak från örterna. I receptet från boken skulle denna rätt ha gjorts på Guldmakrill och det går knappt att få tag på, därför bytte jag ut till kravmärkt lax i stället.

Önskar er alla en trevlig lördag kväll ska ni se mello? 
Jag kommer inte att göra det , för jag och maken ska gå på konsert med The Real Group.

Ha det gott
Kram Milla

Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

4 kommentarer:

  1. Låter spännande att utmana sig själv med den kokboken. Så trevligt med konsert. Vi såg mellon och du missade inget kan jag säga. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Det var en riktigt bra konsert.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Så gott det lät med den såsen! Behöver fler fiskrecept så tack för inspiration och ha en underbar helg!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja såsen blev god, lycka till och ha en skön söndag
      Kram Milla

      Radera