lördag 3 februari 2018

Grace

I januari hade Boktokig, Bokmumriken och jag bokcirkelchatt om boken Grace av Anthony Doerr

Meteorologen David Winkler drömmer sanndrömmar. En natt ser han hur han kommer att möta kvinnan i sitt liv - och kort därefter slår det in. Men lyckan är kort. Efter att dottern Grace föds får David en föraning om att han bär skuld till att hon drunknar i en översvämning.

Jag tycker om både språket och stämningen i Grace. Språket är vackert och bitvis dyker det upp avsnitt som är drömska och nästan magiska. Det är fantastiska miljöer vi får besöka i boken bl.a. Alaska blev jag lite intresserad av:) 
Läsupplevelsen bromsas lite då och då i boken, men när den verkligen går på sparläge, är när han flytt ifrån sin familj och bor på ön St.Vincent. Här går historien något på tomgång och det är synd. Historien tar återigen fart i de sista delarna av boken och den knyts fint ihop. Författaren hade tjänat på att spetsat till intrigen på vissa ställen och inte haft så många sidor i boken. Emellan åt vill jag lägga boken åt sidan, för att den är lite seg, men samtidigt vill jag veta hur det går för David. Jag har blandade känslor för denna bok. Den är seg, sorglig, vackert språk och ett livsöde som berör. 

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Intagram @millashalsoblogg och Twitter@millafunderar


4 kommentarer:

  1. Böcker är spännande. Dock lyssnar jag hellre på dem än läser dem. Blir oftast så trött när jag läser att jag somnar. Men när jag lyssnar i lurarna kan jag göra annat samtidigt och fängslas väldigt av böckerna. Får se om jag kan lyssna på ditt tips. Ha en fin söndag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tvärt om har svårt att koncentrera mig när jag ska lyssna på en bok, men läsa går oftast bra😊
      Ha en fin söndag du med
      Kram

      Radera
  2. Åh, den vill jag läsa! Hans ”Ljuset vi inte ser” var så otroligt fin!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet. Kan varmt rekommendera hans andra bok!

    SvaraRadera