torsdag 28 december 2017

Guldmjölk

Våren 2016 åkte jag och en vän till Stockholm för att gå en kurs om Naturens apotek.
Vi gjorde bl.a  guldmjölk och Emma som var kursledare informerade om naturens egna örtmedicin.
Det var en mysig kurs på några timmar och jag fick lära mig nya saker och få bekräftelse på saker jag också tror på. På kursen gjorde vi gurkmejapasta som används till guldmjölken och det var då jag även för första gången smakade guldmjölk.
Ingredienserna i pastan är renande och antiinflammatoriska sägs det.
Guldmjölken är smakrik och god påminner om chailatte fast inte så söt. För att kroppen ska kunna tillgodose alla fina egenskaper, så ska man dricka guldmjölken på kvällen och helst blanda pastan med t.ex  mandelmjölk, havremjölk eller vatten och undvika komjölk.
Jag tycker bäst om att blanda med mandelmjölk.
En sats pasta håller ca två veckor i kylskåp, men det funkar att frysa den om man vill det.
Detta recept kommer från Emma och Rackarungen

Steg 1 Gurkmejapasta
1/2 dl mald gurkmeja
1/2 dl mald ingefära
1 tsk svartpeppar
1/2 tsk mald kardemumma
1/2 tsk vaniljpulver
2 dl vatten
Blanda allt i en kastrull och värm på medelvärme och rör om till det blir en fastare konsistens.
Låt svalna och häll i en förvaringsburk och ställ i kyl eller frys.

Steg 2 Guldmjölk
1 kopp vätska t.ex mandelmjölk, vatten
1 tsk gurkmejapasta
1 tsk kokosfett
1/2 -1 tsk honung
kanel
Värm vätskan och rör ner pastan och kokosfett häll upp i mugg.
Tillsätt honung i den ljumna drycken och strö på kanel.

Ha det got
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar