torsdag 16 november 2017

Lövbiffgryta med kantareller

Snart är det helg igen helgen och kanske en höstig gryta kan passa. Receptet har jag fått från en arbetskamrat för några år sedan. Jag har gjort om det lite så att det passar mig.

Lövbiffgryta med kantareller 4 personer
500 g lövbiff
1 rödlök
100 g kantareller
1 burk crème fraiche
2 dl vatten
1 grönsaksbuljong
2-3 msk tamari
2 msk hackad färsk timjan
smör till stekning
salt, peppar

Strimla lövbiffen.
Skala och hacka löken
Fräs svampen i lite smör tills all vätska har
 dunstat bort. Höj värmen, lägg i en ny klick smör och låt fräsa tills svampen har fått fin färg. 
Salta och peppra. Ta upp och sätt åt sidan.
Fräs löken i smör  på medelvärme 
tills den har mjuknat och fått lite färg. Ta upp
och lägg åt sidan.
Bryn köttet hastigt i smör i en stekpanna.
Tillsätt löken, crème fraiche, vatten, buljong, tamari 
och timjan.
Låt små koka ca 10 min
Smaka av med salt och peppar. 
Strö svampen 
över grytan.

Förra helgen blev det kultur tema :) 
På fredagen var jag, maken och svärmor på Martin Stenmark. Vi bjöds på mycket musik varvat med smärta, längtan och glädjen i att vara uppväxt i en stor familj. Svärmor fick denna konsert i födelsedagsprent.
På lördagen var jag och maken på Louise Hoffsten det var min födelsedagspresent, som jag väntat på sedan i augusti :) Louise Hoffstens uppträdande var lite upp och ner kvalitetsmässigt och det tror jag berodde på att Louise är sjuk i MS. Hon hade vårt att sjunga ut mellan varven och även kontakten med publiken blev ibland lite tafatt. Det som imponerade på mig var de otroligt duktiga musikerna hon hade med sig.

Har ni några planer inför kommande helg?
Jag ska åka till Taxingeslott och gå på julmarknad :)

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar


6 kommentarer:

  1. Lite julklappshandling ska det bli i helgen. Känns som man vill vara färdig med det så man kan njuta sen i jul. Ser gott ut med lövbiffen och kantarellerna. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker oxå man ska njuta av julen och undvika stress
      Kram på dig

      Radera
  2. Svärfar med sambo kommer på besök i helgen. Maten är redan planerad men jag tror jag ska ta och bjuda mina föräldrar och syster på din gryta när de kommer på besök 1:a advent.
    Taxingeslott låter mysigt. Ha det så trevligt!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill testa receptet. Ha en bra vecka
      Kram

      Radera