lördag 5 januari 2019

Fetaostbiffar med kallsås

Nu har det gått några dagar på det nya året och min utmaning #användsvinnet är i full gång.
Hittills har det gått bra, men fick dock kasta en slatt keso som jag missat.


Men annars har råsaftcentrifugen varit min räddning. Innan jul köpte maken en hel del grönsaker, men sedan fick han tyvärr influensan och jag har haft svårt att hinna äta alla grönsaker själv. Jag har gjort grönsaksdrinkar till oss med morot, selleri, gurka, grönkål, citron, äpple, ingefära, spenat och machesallad blev riktigt gott :) Sill och grönsaker har jag även fått ge till svärmor, för att de inte ska behöva kastas.

Fetaostbiffar är riktigt gott det gjorde jag med eko färsen. Fetaosten och potatisen behövde också tas om hand, så det blev en riktigt god festmåltid (Fetaostbiffar med pressad potatis och kallsås med oliver)

Fetaostbiffar
500g gram nötfärs
1 tsk salt
2 klyftor pressad vitlök
2  tsk sambal oelek
150g fetaost
smör (att steka i)

Dela fetaosten i mindre bitar.
Blanda färs och salt. Häll i resten av ingredienserna utom fetaosten och forma till biffar. 
Tryck i bitarna i färsbiffarna.
Stek biffarna med smör i en stekpanna.

Kallsås
Grekiskyoghurt
oliver
sambal oelek
salt
ev fetaostbitar
Dela oliverna i mindre bitar.
Blanda alla ingredienser och smaka av.


Jag hade en liten bit bröd kvar som började bli tråkig jag torkade det i ugnen på 100° tills det blev torrt. Lät sedan det stå och svalna i rumstemperatur och sedan mortlade jag brödet till ströbröd.

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på instagram@millashalsoblogg

5 kommentarer:

  1. God fortsättning! Så duktig du är som återvinner all mat. Fetaostbiffarna ser goda ut. Ha en härlig dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Oj vad duktig du är. Jag blir imponerad.

    SvaraRadera
  3. Fetaostbiffar verkar jättegott. Det ska jag komma ihåg.

    SvaraRadera