torsdag 5 januari 2017

Riktigt bra kriminalromaner

I somras läste jag två böcker av den Isländska författaren Arnaldur Indriðason. Jag gillade direkt hans skrivsätt och att han blandar nu tid och då tid. Jag kommer absolut läsa fler böcker av denna författare.

Kvinna i grönt av Arnaldur Indriðason.
Det är en skickligt berättad historia som väver samman nutid och dåtid,
Reykjavik växer. Det som förut var ett sommarstugeområde utanför stan håller nu på att bli ett nytt villaområde. Där hittar en lekande pojke en bit av ett mänskligt revben som visar sig vara ett halvsekel gammalt.
 
Mannen i sjön av Arnaldur Indriðason
Vattnet sjunker undan i sjön Kleifarvatn på Island. På sjöbotten vid en rysk spionutrustning, hittar man liket av en man fastbunden.
Det står genast klart att skelettet är gammalt. 
Händelser från två tidsplan vävs samman i en spännande berättelse om hur en grupp isländska ungdomar, uppfyllda av drömmar och hopp, ger sig av för att studera i det kommunistiska himmel-riket Östtyskland.

Ha det gott
Kram Mila
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

4 kommentarer:

  1. Jag har läst ALLA hans böcker som finns översatta till svenska! Min favoritdeckarförfattare. Sååå bra och mänskliga!

    SvaraRadera