onsdag 11 september 2013

Pasta med röktlax och vilken sida ska man jogga på?

Oftast när jag är ute och joggar, så springer jag på kombinerade gång/cykelbanor och varje gång blir jag fundersam på vilken sida jag ska hålla mig till höger eller vänster?
Jag har joggat på vänstersida i flera år tills en klok människa sa att jag ska hålla mig på höger, för det är höger trafik. För man går och joggar på vänster när man är på en bilväg, men ej på kombinerade cykel/gångbanor då ska man hålla sig till höger sa personen till mig. Men detta är inte lätt för folk går hur som helst, så vilken sida jag än befinner mig på så får jag kryssa mellan sidorna.
Vet att det inte finns någon lag om detta, men det behövs snart särskilt när många går och tittar i sina mobiler i stället för på vägen, eller ännu värre när cyklister skriver sms när de cyklar.
Hur har ni där ni bor? Och hur tänker ni när ni går/joggar?
NTF riktlinjer:
I trafiklagstiftningen är det inte reglerat på vilken sida man ska gå på en kombinerad gång-, cykel och mopedbana. Fordon ska dock föras till höger (högertrafik) och därför är lämpligt att gående går längst till vänster i färdriktningen. Jmf utdrag ur Trafikförordningen nedan:

Trafikförordningens 7 kap. 1 § (utdrag): "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Är den kombinerade gång- och cykelbanan utmärkt med påbudsmärket "Gång- och cykel- mopedbana" där banorna är åtskilda, ska gående och cykel/mopedförare följa märkets symbol.

Beträffande gångbana (trottoar) och övergångsställe rekommenderar NTF att gående vid möte med annan gående håller till höger.


En snabb och god pastarätt bjuder jag på idag inspiration kommer i från Farbror Grön


Pasta med sås av rökt lax, äpple och curry
1 äpple
1 gul lök
 curry (ca2 msk)
1/2 grönsaksbuljongtärning
2 dl crème fraiche
2 dl mjölk
200g kallrökt lax
smör
salt
ev mjöl om du vill reda av

Gör så här:
Koka pastan. 
Finhacka lök och äpple. 
Fräs curryn i smör och tillsätt sedan löken och äpplet.
Tillsätt salt och buljong.
Blanda i crème fraiche och mjölk och låt puttra i några minuter. 
Klipp den kallrökta laxen i små bitar och blanda i såsen strax innan servering.
Servera med nykokt pasta.

Jag kommer fortsätta att jogga på vänster sida:)

7 kommentarer:

  1. Jag brukar alltid gå på vänster sida, sitter i sen barnsben. Jag vill se fordonen som kommer mot mig så jag i värsta fall kan slänga mig i diket om jag ser att någon kör vansinnigt nära mig. Men sen flytten gick till Kungälv så vet jag inte ut eller in längre... här finns kombinerade gång- och cykelbanor där man plötsligt ska "byta fil"... ja, inte riktigt klokt kan jag tycka! ;)

    Pastasåsen lät riktigt god, kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite snurrigt:)
      Pasta såsen är riktigt god :)

      Radera
  2. Just det där med hur cyklister och fotgängare ska göra på gemensamma banor är det insändarstorm om i lokalblaskan. Det finns inga regler för fotgängarna helt enkelt. Här är förslaget på lösning att måla en mittrand o sen får man cykla på den ena sida o gå på den andra. Men det är såklart en dyr lösning för kommunen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att de gör en mittrand det blir i alla fall lite lättare och det kommer bli färre olyckor. Man får hoppas att kommunen satsar lite pengar på detta.
      Ha det gott

      Radera
  3. Oavsett om du går, joggar eller springer så är du en fotgängare och ska därmed ta dej framåt på vänster sida. Cykel är ett fordon och ska framföras på höger sida, samma med moped.
    Nu är jag sent ute, men bättre sent än aldrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänker jag med😉 men känner mig ändå att jag är på fel sida, för många går på höger, så snurrigt detta.

      Radera