söndag 3 april 2011

Svamprisotto


Ibland kan jag längta efter Risotto det här är min favorit. Om man inte vill ha den vegetarisk blir det gott med grillad kyckling till.

4 dl Avorioris
1 dl matlagnings vitt vin
1 liter grönsaksbuljong
1 gul lök eller två chalottenlökar
1 vitlöksklyfta
2 msk rapsolja
1 liter kantareller (eller blandad svamp)
salt, svartpeppar
Västerbottenost (riven)


Koka upp 1 liter grönsaksbuljong i en egen kastrull.
Finhacka löken och skiva vitlöken tunt. Fräs löken mjuk i rapsoljan i en kastrull.
Dela svampen i mindre bitar om den är färsk.
Tillsätt svampen till löken, tillsammans med riset. Låt fräsa tills riset är glansigt.
Tillsätt matlagningsvinet och låt det koka in i riset.
Späd sedan i omgångar och under omrörning med buljong.
Medan risotton småputtrar på låg värme ca 20 min( tills riset är mjukt)
Ta bort risotton från värmen när riset är kokt.
Vänd ner riven västerbottenost och smaka av med salt och peppar

2 kommentarer:

  1. Risotto är gott. :-)

    Du frågade om tyllar. Jag kan rekommendera att handla tyllar från Kakburken. Den tyll jag använder oftast är en stjärntyll som heter 1M (den tyllen är så stor så då behöver man ingen koppling utan den används direkt i spritspåsen). Spritspåsar kan du köpa i vanliga mataffärer, Toppit har som brukar ligga bland baksaker eller plastpåsar.

    SvaraRadera