tisdag 20 mars 2018

Kärleken blev mitt vapen


Förra veckan bokchattade Boktokig, Bokmumriken och jag om boken Kärleken blev mitt vapen av Soheila Fors och Ingalill Bergensten.

Soheila Fors beskriver sitt liv så här: Som privilegierat barn till en emir. Som ständigt stridsberedd tonåring. Som lurad, nygift kvinna i en familj som hatade mig. Som sjukvårdsbiträde i Uppsala. Som misshandlad kvinna i Hedemora. Som entreprenör i Karlskoga med vilja att förbättra svenska invandrarkvinnors liv som drivkraft. Och sist men inte minst, som kurdisk prinsessa med Pippi som förebild.

Boken tar upp många bra områden, men boken blir tyvärr lite rörig eftersom det hoppar i historierna Sohiela har mycket att berätta. Jag tror boken vunnit på att vara lite tjockare och sedan att man haft mer fokus på vad man vill ha sagt (en röd tråd). Känslan i boken försvinner och tror att det kan bero på att hon har en medförfattare som är journalist och van att skriva artiklar. Boken har trots allt många berörings punkter och man blir fascinerad av Sohielas styrka. Innan jag började läsa boken så hade jag bara hört talas om henne. Jag  trodde boken skulle handla mer om hur hon öppnade tehuset i Karlskoga, men i stället handlade den mest om hennes liv i Iran.

Det som jag blev extra intresserad av i boken var Soheila drivkraft och livsuppgift att förbättra invandrarkvinnors situation i Sverige och öka förståelsen för de två världar som möts, gruppkultur och individkultur. Jag skulle verkligen vilja höra henne föreläsa och jag skulle gärna vilja göra studiebesök i hennes Tehus. Vill du läsa om hennes Tehus klicka här..

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

6 kommentarer:

  1. Bra skrivet och tack för en bra bokchatt! :-)

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant att få läsa vad du tyckte om boken. Jag håller i mångt och mycket med. Fint skrivet. Kram!

    SvaraRadera
  3. Låter som en intressant bok. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var det, man lär lite nya saker hur världen fungerar:)

      Radera