lördag 19 mars 2011

Spinning puls


Tänk jag som inte har tyckt om spinning och har nu börjat att gå på spinning puls.
Allt började med att jag hade svårt att hitta tränings motivationen igen. Jag bestämde mig för att prova fler olika pass och träna mer varierat. Jag följde med en vän på spinning puls och märkte att denna motionsform var effektiv. Det går inte att köra ett pass halvhjärtat, även om man försöker ta det lite lugnare så är passen försedda med svettgaranti.

Skillnaden från vanliga spinningspass är att man har pulsband på sig under träningen och ser vilken zoon man ligger i med hjälp av en klocka på skärmen längst fram i salen. Alla klockor visas anonymt. Du trycker in ditt nummer på en datadisplay och anger din maxpuls. Vet du inte din maxpuls räknar datorn ut den enligt metoden 226 minus din ålder.
Det är ungefär 50-60 procents chans att datorns uträknade värde stämmer.

Maxpulsen är individuell och har ingenting med hur tränad en person är. Den går inte att påverka och sänks bara på grund av stigande ålder. Däremot kan du sänka din vilopuls med träning.
När du har kontakt med mätaren som syns på bildskärmen letar du upp ditt nummer och kan hela tiden kolla din puls och hur den är i förhållande till din maxpuls. Det är en skön känsla att direkt se hur ansträngningarna ger resultat på mätaren.

För mig tog det ca 4 gånger innan jag hittade rätt max puls
Eftersom Spinning är rätt enformigt så blir det betydligt roligare då man ser hur pulsen ligger och kan utmana sig att ligga på en högre puls (hålla sig inom en viss färg utan att det sjunker)

Färgerna betyder följande:

* Vitt: 60% - Lätt
* Blått: 60-70% - Något ansträngande
* Grönt: 70-80% - Ansträngande
* Gult: 80-90% - Mycket ansträngande
* Rött: 90-100% - Maximalt

Tycker du om att ha lite tuffare träning så prova.




2 kommentarer:

  1. Detta testade jag för första gången idag :-)

    SvaraRadera
  2. Vad kul det är verkligen en bra träningsform:)

    SvaraRadera