söndag 4 december 2016

Njupeskär, Kyckling Marengo m,m

I slutet av vår sommarsemester var vi några nätter i norra Dalarna tillsammans med våra bästa vänner. Vi bodde i Särna på ett trevligt vandrarhem som heter Länsmansgården.

Första dagen åkte vi till Njupeskär som är Sveriges högsta vattenfall och är 93 meter högt varav 70 meter fritt fall. Från parkeringen är det ca 4 km naturstig fram till fallet.
Det var andra gången jag såg fallet och blir lika överraskad denna gång hur mäktigt fallet är. Är ett trevligt utflyktsmål med fantastisk natur.

Vi gick även leden Fallet runt 5,5 km som passerar ovanför fallet riktigt mäktigt, men krävande vandring  i blockrik terräng i bland med inslag av klättring. Rekommenderar inte denna led om det regnat innan.

Dag två tog vi det lite lugnare. Vädret var inte det bästa och några av oss hade ont i benen efter gårdagen. Vi kollade runt lite i Särna där vi kollade på Hembygdsgården och Gammelkyrkan.

På eftermiddagen blev vädret lite bättre och vi åkte iväg till Nipfjället och Trollvägen.

Trollvägen
Är en väg som är mellan Nipfjället och Städjan. Kör till Nipstugan och därefter fortsätter grusvägen norrut, en bit framför statyn Nipgubben finns en skylt med instruktioner för här är en magnetisk kulle. Stanna bilen på angiven plats (se skylten) och därefter frikoppla. Innan du släpper bromsen, se vad dina medpassagerare säger – vilket håll kommer bilen att rulla åt?
Här var vi en stund och många frågetecken fick vi?
Detta fenomen uppstår enbart på några få platser i världen, vägen är enbart farbar sommartid.

Lillnipen
Lillnipen ligger 1100 meter över havet och är den av Nipfjällets toppar som är lättast att bestiga. Sträckan är ca 1,5 km fram och tillbaka. Liten tur med häftig utsikt.

Några härliga dagar i fjällmiljö :)
För att underlätta matlagningen under dessa dagar hade vi tagit med oss Kyckling Marengo, som jag lagat hemma och fryst ner. Riktigt skönt att efter en aktiv dag på fjället att bara värma och njuta:)

Kyckling Marengo 4-5 port
2 msk hackad persilja
smör
redning t.ex maizena
Dela kycklingen i mindre bitar och bryn den i smör, salta och peppra.
Lägg kycklingen i en stor gryta.
Hacka lök och dela champinjonerna i mindre delar stek dem med smör.
Häll sen i dessa i grytan.
Häll på tomater, tomatpuré, vitlök, buljong, vitt vin och redning.
Puttra på spisen i 30 min på låg värme.
Strö över persilja. Smaka av med salt och peppar