Läste ett intressant blogginlägg om handskalade räkors långa resa.
"Om man som konsument i affären tror att svenska räkor har den positiva egenskapen att de inte transporterats långa distanser med den miljöbelastningen det innebär, så kan man idag läsa i SVD att så inte är fallet. Med hög sannolikhet har räkorna transporterats till Afrika för att bli skalade av billig arbetskraft. Sedan transporteras räkorna tillbaka upp till Sverige där de säljs under titeln svenska räkor." så börjar inlägget från ekomat läs vidare här..
SVD skriver bl.a
"Produktionen är en kostnadsfråga. Skulle vi mot förmodan få någon att skala våra räkor i Sverige, skulle ingen ha råd att köpa dem.
Fram till mitten av 1990-talet skalade en av Sveriges största aktörer, Abba Seafood, sina räkor på den egna fabriken i Kungshamn. I dag sker skalningen i fabriker i Lettland, Polen och Tunisien.
Feldts Fisk, störst i Sverige när det gäller produktion av handskalade räkor, låter skala sina räkor i Marocko och Bulgarien.
2500 ton
Så mycket handskalade räkor i lake säljs årligen i Sverige till grossister, restauranger och dagligvaruhandeln." Läs hela artikeln här...
Jag handlar inte så ofta handskalade räkor, men de gånger man äter på restaurang har man ju ingen koll. Tycker detta verkar vansinnigt hur kan det bli billigare att låta räkorna transporteras så långt för att skalas?
Jotack, detta hörde vi också i somras, är det klokt?!?! Hur kan det möjligtvis bli billigare att forsla räkorna till Tunisien, får de stackarna ingen lön?
SvaraRaderaVisst är det märkligt
SvaraRadera