lördag 25 augusti 2018

Jessicas pannkakor och kapris-dillsås

Här kommer två recept från boken Hälsorevolutionen (läs gärna mina tankar om boken här)
Jessicas pannkakor var jätte goda och funkar utmärkt som frukost, mellanmål eller kvällsmål. Jag åt mina efter ett träningspass. Jag ändrade lite på receptet av två orsaker det ena var att jag inte hade linfrön hemma och använde då istället chiafrön. Det andra var att jag minskade mängden kanel, för det stod alldeles för stor mängd i receptet för att vara hälsosamt. Jag använde ceylonkanel.
Kapris och dillsåsen blev riktigt god jag använde den till fisk.

Vanligaste kanelen/kassiakanelen innehåller större mängd kumarin än ceylonkanelen, som inte är lika lätt att få tag på. De båda kanelsorterna smakar också olika. Får man i sig för mycket kumarin under en längre tid, så kan man få leverskador och mer än 1tsk om dagen av kassiakanelen kan rent av vara skadligt. Det står ingenstans i boken om detta med olika kanelsorter och vad man ska tänka på eller vilken kanel som är tänkt att använda. Eftersom boken handlar om antiinflammatorisk livsstil borde det vara ceylonkanel. men det bör förtydligas i boken. Jag hoppas att det är felskrivet och att det ska stå krm i stället för tsk om hon nu menar kassiakanel.



Jessicas Pannkakor 4 st
1/2 äpple rårivet
2 ägg
1 dl havregryn
1 msk chiafrön eller hela linfrön
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk ceylonkanel eller kassiakanel
1 tsk kardemumma malen
två nypor salt
ekologiskt kokosfett till stekning
Blanda äpple, ägg, havregryn, chia/linfrön och salt
Värm kokosfett

Pudra gurkmeja, kanel och kardemumma över kokosfettet och låt fräsa någon minut.
Lägg i smeten klickvis och bygg på större plättar låt steka någon/några minuter och vänd dem sedan.
Servera med lingon och babyspenat.


Kapris och dillsås
1 del vitvinsvinäger
3 delar olivolja
2 msk dill finhackad
2 msk kapris finhackad
skalet av en ekologisk citron
flingsalt
svartpeppar
Blanda vinäger och olja
blanda i resten och smaka av med salt och peppar

Denna sås är god till grillade grönsaker, kyckling, fisk och även som dressing till en sallad.

Ha det gott 
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg

2 kommentarer:

  1. Jag trodde all kanel var nyttig. Då får man äta med måtta. Ha en fin kväll. Kram Pernilla

    SvaraRadera