söndag 8 april 2018

Bakpotatis med goda röror

Har haft turen att få tag på ekologiska bakpotatisar från Åkerby Säteri. Passade på att göra två goda röror att ha till potatisen.



Räkröra (ca 4 bakpotatisar)
1 kg räkor (med skal)
2 msk hackad dill
1 dl lätt crème fraiche
1 1/2 tsk pressad citron
2 msk finhackad rödlök
salt, svartpeppar
Skala räkorna. 
Hacka rödlöken och ev dillen.
Pressa citronen
Blanda räkorna med dill och crème fraiche.
Smaksätt med salt, peppar, pressad citron och rödlök.
Låt gärna röran stå kallt en stund innan servering.

Fetaoströra med svarta oliver (4 bakpotatisar)
20 svarta oliver
200 g fetaost,
16 cocktailtomater
4 msk hackad färsk basilika
4 tsk olivolja
1-2 dl gräddfil (efter önskad konsistens)
salt och peppar
Skär oliverna i mindre delar.
Dela fetaosten i önskad storlek. 
Halverade cocktailtomater 
Hackad den färsk basilika.
Blanda i hopp alla ingredienser med gräddfilen och olivoljan salta och peppra efter egen smak.

Bakpotatis
Sätt ugnen på 225°C.
Skölj, borsta och torka potatisarna. 
Stick några hål i varje potatis med en gaffel. 
Lägg dem i en ugnssäker form
Baka dem mitt i ugnen, ca 50 min

Hoppas ni har haft en bra helg. 
Jag har haft det kanon i går förmiddag var jag på en yoga förmiddag. Vi körde tre timmar yoga, plus en 30 minuters paus både Hatha och yin yoga varvades. Jag brukar försöka att göra ett sådant pass per termin utöver mitt vanliga Hathayoga pass jag har en gång i veckan. På kvällen var jag och maken på en riktigt rolig 50-årsfest:) 
Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar





2 kommentarer:

  1. Mums, älskar röror!
    Jag skulle också ha varit på yogaevent, på Vildmarkshotellet, i lördags men en envis hosta satte stopp för det :(
    Hoppas du får en skön start på veckan.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du mår bättre snart.
      Ha en skön vecka
      Kram Milla

      Radera