fredag 10 november 2017

Rostad bovetesallad

I början av hösten var jag på en föreläsning med föreläsare Annelie Pompe.
Hon har slagit världsrekordet i fridykning 126 meter. Annelie är den första svenska kvinnan som bestigit Everest från den norra sidan. Hon har också slutfört projektet Seven summits – det innebär att hon har klättrat det högsta berget på sju kontinenter.
Under föreläsningen blir jag så fascinerad av hennes driv av att möta sina rädslor att uppleva med alla sinnen och att leva på riktigt. Att få en bättre personlighetsutveckling är nog svårt.
Efter föreläsningen känner jag mig glad, för hon sprider verkligen glädje och hopp. Ingenting är omöjligt våga tro på dig själv och ha mål. Har du möjlighet att gå på hennes föreläsningar så ta chansen.
I höst har hon varit med i ett program i serien Landgång, i programmet lagade de bland annat en bovetesallad. Det inspirerade mig, så jag har gjort en variant av den.
Bovete blir bäst om det får ligga i vatten några timmar innan rostning.

Rostad bovetesallad
250g bovete
1 vitlöksklyfta
10 körbärstomater
1-2 mango
1 liten påse babyspenat
1 röd paprika
1 avokado
rapsolja eller eko neutral kokosfett
Dressing
1 lime
5-10 cm ingefära
1 msk honung
½ dl olivolja
salt och svartpeppar

Skölj bovete i kokande vatten lägg sedan bovete i kallt vatten minst 6 timmar.
Sätt ugnen på 150g
Skölj bovetet
Blanda bovete i en ugnsfast form med några droppar olja, salt och en krossad vitlöksklyfta. Rosta i ugn ca 20-40 min under omrörning  (tills de blivit gyllenbruna)
Gör ordning dressingen, riv ingefäran, pressa limen och blanda övriga ingredienser.
Hacka paprikan, skölj spenaten, dela mangon i mindre bitar eller använd fryst, skär avokadon i mindre bitar. Skölj tomaterna och dela dem eller lägg dem i salladen hela.
Blanda alla ingredienser i salladen och slå på dressingen och blanda allt.



Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på instagram@millashaloblogg och Twitter@millafunderar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar