tisdag 25 april 2017

Indisk gryta

På bokrean köpte jag kokboken Yoga mat av Anna Gidgård och Cecilia Davidsson.
När jag skulle laga något till Månadens Gröna kom jag på att jag ville testa ett recept från boken.
Mitt val blev Indisk gryta en spännande rätt som är syrlig och smakrik. Jag har gjort lite ändringar så här kommer min variant. Temat i april är: P

Indisk gryta
6 vitlöksklyftor
1 bit ingefära ca tumstorlek
1 gul lök
2 chilifrukter
2 palsternackor
4 tomater
4 dl yoghurt
halv grönsaksbuljongtärning
3 dl vatten
1 röd paprika
4 dl svarta bönor (burk eller hemkokta)
1 lime
3 msk Indisk kryddblandning eller 2 msk garam masala
1/2 blomkålshuvud
flingsalt
honung
russin
ekologiskt kokosfett neutral till stekning

Skala och finhacka lök, vitlök, chili, ingefära
Skala palsternacka skär i mindre bitar
Skär tomaterna grovt
Kärna ur paprikan och skär i mindre bitar
Skölj och finhacka blomkålen och lägg i en skål
Värm kokosfettet i stekgryta
Lägg i vitlök, ingefära, lök  i grytan
Tillsätt kryddblandningen och palsternackan låt allt blandas.
Tillsätt yoghurt, vatten, buljong låt små koka 10 min
Skölj bönorna 
Pressa limen
Lägg i bönor, paprika och tomat i grytan och låt små koka 5 min
Häll i limesaften i grytan smaka av med salt och honung
Servera grytan med tillbehören rå blomkål och russin + ev ris

Indisk kryddblandning
1 msk malen koriander
1 tsk malen ingefära
1 msk spiskummin
1 msk senapsfrön
1 tsk gurkmeja
1 tsk kanel
1/4 tsk cayennepeppar
Häll alla kryddor i en mortel.
Stöt och blanda kryddorna väl.
Häll blandningen i en burk räcker till ca två maträtter

Ha det gott
Kram Milla 
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

8 kommentarer:

  1. Typiskt indiskt recept, med mycket olika ingredienser.
    Men jag riktigt känner hur gott det doftar av alla kryddor :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det låter! Massor av härliga smaker. Tack för ditt bidrag och vad roligt att du är med och inspirerar igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att vara med gillar temat😊

      Radera
  3. Svar
    1. Det var gott men annorlunda smakupplevelse😊

      Radera