söndag 19 mars 2017

Tulpaner m,m

Tulpaner en ljuvlig snittblomma. Namnet tulpan härstammar från det persiska ordet dulban som betyder turban.
I år har jag sett flera Kravmärkta och Svenskt Sigill märkta tulpaner i handeln.
Förra året såg jag inga, men många som var Klimatkompenserade.
Jag började då fundera på vad innebär klimatkompenserade blommor?
Det var svårt att få fram ett svar, så jag kontaktade en tulpanodlare.

- Klimatkompensering betyder att vi är med i ett projekt som heter Vi-skogen där vår klimatpåverkan räknas ut och vi då betalar för att Vi-skogen planterar träd. Det går att läsa mer på Vi-skogens hemsida. Tyvärr så har resterande del av vår odling inte någon miljömärkning, men vi försöker så mycket som möjligt att hålla nere vår klimat- och miljöpåverkan. Vi har t.ex. bytt ut vår värmekälla till en pelletspanna och vi försöker i så stor utsträckning det går att använda biologiska bekämpningsmedel dvs.nyttodjur.

Var en kräsen konsument våga fråga efter miljöblommor i din butik.
Klimatkompensering är en bra början, men odlarna behöver gå ett steg längre.
Jag har skrivit om miljöblommor förut läs gärna här..

I veckan fick jag roligt besök på jobbet av utbildningsminister Gustav Fridolin. Vi hade en bra dialog om hur vi giftminimerade vår förskola och vilken hjälp som behövs från regeringens sida för hållbar utveckling. Här kan du läsa mer om miljöpriset jag fick i början av året.    

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram@millashalsoblogg och Twitter@millafunderar

3 kommentarer:

  1. Bra att veta om blommor. Det har jag aldrig tänkt på.

    SvaraRadera
  2. Har också upptäckt att det finns en hel del olika märkningar på tulpanpaketen, men miljökompenserade har vi nog inte sett.
    Så häftigt med besök från utbildningsministern, han fick nog lära sej en del av dej!

    Ha en fin vecka,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var häftigt. Jag hoppas att han tog med sig det han sa att han skulle :)

      Radera