söndag 17 april 2016

Asiatiska pannkakor

Checkade läget i mitt skafferi nu på förmiddagen och upptäckte att jag hade rismjöl. Blev sugen på att göra rätten Asiatiska pannkakor, som jag gjorde för en tid sedan, när jag testade Linas inspirationskasse. Jag upptäckte att jag inte lagt ut receptet här i bloggen, så det gör jag nu och rätten kommer jag att göra igen i veckan. I original receptet så har man ris till, men jag tycker det funkar lika bra utan. Vill man ha gula pannkakor blanda i gurkmeja i pannkakssmeten
Rismjöl använder jag inte så ofta gör ni? om ni har något bra recept till mig så hojta till.

Asiatiska pannkakor med lax
4 portioner:
2 dl kokosmjölk
1 kruka koriander
500g laxfilé
250g pak soi
2 dl rismjöl
11/4dl vatten
1 rödlök
olja, japansk soja, vitvinsvinäger
socker, salt, chiliflakes, curry
ev ris och 2 krm gurkmeja

Om man vill ha ris till så börja med att sätta på det och sätt ugnen på 150°
Sojadip: blanda 1 1/2 msk socker, 3 msk japansk soja och 2 msk vitvinsvinäger i en skål.

Finhacka rödlök och grovhacka 1 kruka koriander.
Finstrimla pak soi
Skär laxfilén i portionsbitar om du har en större file.
Lägg laxbitarna i en smord ugnsform strö på salt ställ formen mitt i ugnen 15-17 min.
Dela laxen ev i mindre bitar.

Pannkakssmet: vispa ihop 2 dl rismjöl, 2 krm socker,  1 krm curry, 2 krm salt, 2 dl kokosmjölk, 11/4 dl vatten + ev 2 krm gurkmeja i en bunke.
Stek ca 1 dl pannkakssmet i lite olja i en stekpanna, 2-3 min (stek endast på ena sidan)

Fördela 1/4 av all rödlök, pak soi, lax och koriander på ena halvan av den ostekta sidan av pannkakan. Strö på lite chiliflakes. Vänd över den andra delen som ett lock.
Lägg över den fyllda pannkakan på ett fat. Gör samma sak med 3 pannkakor till.
Servera laxfyllda pannkakor med sojadip och ev ris

Helgen har gått i rasande fart. I går var jag för första gången på klädbytardagen som Naturskyddsföreningen anordnar på många olika platser i Sverige. Jag lämnade in fyra saker och kom hem med fyra klädesplagg. Hittade två tröjor till maken en tröja till dottern och en underställströja till mig :)
Idag har jag varit ute med en vän på en liten runda PW och jogging. Det var riktigt skönt ute och jag hade inte ont i höften idag, så det kändes riktigt bra :)
Nu ska jag fortsätta mitt projekt putsa fönster har ett gäng fönster kvar.
Sedan blir det slapp söndag fram till mitt yogapass börjar.
Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsobloggg och Twitter @millafunderar


8 kommentarer:

  1. Mmmm, så gott detta lät! Alltid roligt med lite ny inspiration i matlagningen.
    Hoppas du fick ett skönt yogapass och slapp söndag!
    Önskar Dig en ny finfin vecka, Måndagskram från Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ett riktigt bra yogapass 😊Tack desamma

      Radera
  2. Rismjöl är inget jag använder vanligen men när du nu frågade efter recept sökte jag i Min Lilla Kokvrå och hade faktiskt hela fyra recept där det ingår rismjöl. Senaste receptet med rismjöl är vegetariska grönsaksbiffar. Det hittar du här http://minlillakokvra.blogspot.se/2016/03/vegetariska-gronsaksbiffar-med.html

    Önskar dig en bra start på veckan!

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Dessa lät spännande Milla fast vegetariska för min del då :) Även linssoppan härnedan lät jättegod. Hoppas att allt är väl med dig, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda rätterna passar nog dig Amy😊 Det är bara bra med mig
      Ha det gott

      Radera
  4. Det där ser riktigt intressant ut!

    SvaraRadera