lördag 14 november 2015

Världsdiabetesdagen och ostkakansdag


Hade egentligen tänkt göra ett helt annat inlägg idag. Men efter en orolig natt med dottern, som fick jätteont i magen helt plötsligt efter ha ätit ägg i går kväll. Troligtvis var det gallstensanfall, för det försvann lika konstigt som det dök upp. När jag sedan vaknade i morse och fick höra om terrordåden i Paris, så kände jag att det inte passade att göra det inlägg jag tänkt göra, så det inlägget får vänta några dagar.

I dag är det Världsdiabetesdagen varför den är just den 14 november beror på att Frederick Banting är född 14 november, det var han som tillsammans med Charles Best upptäckte insulinet.
Många byggnader runt om i världen belyses i blått på Världsdiabetesdagen.
Min pappa hade svår diabetes,så jag har sett på nära håll hur den påverkar människan.
Läs mer om diabetes här... 
Jag skickade ett litet bidrag till forskningen om diabetes vill du också göra det klicka här.. 

I dag är det också ostkakansdag. Jag som älskar ostkaka kommer att göra en lättare variant av den till kvällen :) Blir du också sugen på att göra en så finns receptet här nedan

Keso-ostkaka
500 g Keso
4 stora ägg
2 1/2 dl grädde
50 g hackad mandel
4 malda bittermandlar
3 msk råsocker
1 nypa havssalt
1 tsk stött kardemumma
1 tsk vaniljpulver
1 tsk fiberhusk

Blanda bara ihop alla ingredienser och häll i en smord ugnsform.
Grädda i 200° ca 30 - 40 minuter och låt ostkakan stå och vila ca 20 minuter
Servera med bär och vispad grädde till ostkakan.


Ta hand om varandra 
Kram Milla 
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar

2 kommentarer:

  1. Äggkaka som man gör på keso blir så gott. Ja, inlägget vi hade tänk göra i lördags kändes inte heller som att vi tyckte passa längre...
    Hoppas dottern mår bra, gallsten är inte roligt alls.

    Kramar på er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott med keso-ostkaka. Dottern mår lite bättre går fram och tillbaka har varit och tagit prover och hoppas att blir bra snart.

      Radera