måndag 12 oktober 2015

Rödbetsfalafel med mathavresallad

En av mina favoriträtter är falafel och en av mina favoritrotfrukter är rödbeta. Därför tänkte jag att jag blandar dessa ingredienser och får en ny rätt rödbetsfalafel :) Det blev riktigt gott.
Inspiration fick jag av en bloggen Vardag.nu som hade något liknade på sin blogg.

Rödbetsfalafel
I pkt ca 400g kikärter (färdigkokta)
1-2 pressade vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1 ägg
1 msk pressad citron
1-2 tsk spiskummin
1krm cayennepeppar
2 tsk thaini (sesampasta)
svartpeppar
2 st mellanstora rödbetor skala och riv
ev lite olivolja om den är för torr
om den är för lös ha lite potatismjöl

Sätt ugnen på 200°
Smöra en plåt
Blanda alla ingredienser i en mixer
Smaka av krydda ev mer
Klicka ut smeten på plåten
Ställ in ugnen i ca15- 20 min

Mathavresallad
Koka 3dl mathavre enligt anvisningar på paketet
Blanda i tomat, paprika, svarta bönor
Ha i lite olivolja ev lite flingsalt
Servera gärna en kallsås som är gjord på gräddfil, vitlök, salt och peppar

Ha det gott
Kram Milla
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblgg och Twitter @millafunderar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar