lördag 16 maj 2015

Projekt

Skönt med långledighet. Jag passade på att ta ledigt på klämdagen för att bara göra saker som föll mig in. Jag började långledigheten med att vara  på en Kreativ dag som en vän till mig arrangerade. Det innebär att man tar med sig projekt som man vill få gjort t.ex sy lapptäcke, laga kläder mm.

Jag tog med mig mina sex stolsdynor som jag skulle klä om. Man träffar nya människor och har en riktigt trevlig dag. Mitt projekt blev en riktigt Stort projekt. Att bara ta bort det gamla tyget tog ca en timma, för en dyna och sedan skulle man sätta dit det nya tyget som också krävde en del armstyrka. Jag gjorde 4 st. dynor den dagen sedan var jag helt slut i kroppen och då hade jag ändå lite hjälp av folk under dagen. I går gjorde jag de två som var kvar och jag är riktigt nöjd med mig själv att jag inte gav upp :)
Att välja tyg till köksstolarna var inte lätt. Jag ville ha ett kraftigare möbeltyg medans maken ville ha något liknade vi hade haft förut. Jag gav med mig men  jag hade några punkter som jag ville veta om tyget innan jag köpte det och det var:
Att det inte skulle innehålla flamskyddsmedel, formaldehyd, högflourerade ämnen.
Sedan undrarde jag vart tyget kommer ifrån och att det inte var PVC
Det tog ett tag innan jag fick svar, men efter ca 2 veckor kom det.


"Ohlssons Tyger
 Hej Milla, möbeltyget du frågar om innehållet varken flamskyddsmedel eller formaldehyd. Inga av våra produkter innehåller flamskyddsmedel. Tyget är från en av våra leverantörer i Kina som vi besöker flera gånger om året.
Ursäkta det sena svaret. Vi frågade vår möbeltygsansvarige som har varit på inköpsresa i veckan."


Tyget innehåller polyester som jag är fundersam mot, men till detta användningsområde bestämde jag mig att det var okej.

Tankar som Naturskyddsföreningen har om Polyester
"Däremot säger vi ok till återvunnen polyester i konsumentprodukter.Om inte återvunnen polyester finns att tillgå, så kan det ändå vara ok att köpa textilier av ny polyester om det har producerats på ett ok sätt (problemet är ju bara att det inte är lätt för en konsument att veta vad ett ok sätt är).
Dessutom är det viktigt att inga farliga kemikalier har satts till garnet eller tyget i efterhand. Då menar jag till exempel perfluorerade ämnen för att få vattenavisning eller silver för antibakteriella egenskaper"


Min långledighet har fortsatt med olika projekt som att baka rabarberbullar till dotterns födelsedagsfirande i morgon. Har även lagat lite storkok att lägga i frysen. (Maken och jag ska på mini semester nästa helg och då kan det vara bra med lite frysta matlådor att ta med :)

I nästa inlägg kommer receptet på pajen som jag hade med på den Kreativa dagen :)

Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg Twitter @millafunderar


4 kommentarer:

  1. Åh vilken underbart rolig idé med Kreativa dagen! :)

    SvaraRadera
  2. Ingen dum idé med en sådan dag, det blir lite lättare och roligare när man gör saker tillsammans med flera! Stolarna blev fina, kul att ändra om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes lättare och ta tag i projektet med en sådan dag😊 blev nöjd med stolarna det var tur för många timmar gick det åt att fixa till det.

      Radera