fredag 28 november 2014

Saffransfudge och Ingefärskakor

Härliga fredag, haft en vecka med mycket fokus på jobbet utvecklingssamtal m,m så efter en arbetsvecka på 45 timmar är man lite trött. Men har hunnit med lite träning däremellan skivstång och jogging känner mig nöjd med det:) Adventsfint har jag ännu inte fixat, får göra det på söndag, för i morgon ska maken och jag åka med några vänner till Stockholm och gå på lite olika julmarknader och få lite julstämning/julkänsla :) Tänkte ge er lite recept bl.a på saffransfudge som jag testade i förra veckan (LCHF)
Har också testat att göra ingefärskakor riktigt goda kanske inte de nyttigaste, men bra råvaror är det i dem och ingefära är ju bra:) och smör är bättre än margarin:)

Saffransfudge ca 20st ( inspiration från Ericas LCHFtill vardag och fest)
50 g osaltat smör
2 dl grädde
1 krm vaniljpulver
0,25g (Ett halvt kuvert saffran) 
1 tsk honung
50g mörk choklad ( jag använde icas i love eco) 

Lägg smörpapper i en liten form, ca 10x10 cm.
Lägg smör, grädde, vaniljpulver och saffran i en kastrull och koka upp under omrörning.
Låt koka tills smeten tjocknar (tar mellan 15-25 minuter för mig).
Häll smeten i formen, ställ i kylskåpet för att stelna.
Smält chokladen i kastrull på svag värme.
Bre på chokladen på fudgen
Ställ i kylen ca 30 min
Skär fudgen i små bitar förvaras i kylskåp.
Tips:
Om fudgen skulle skära sig när den kokar kan du hälla 1-2 msk kall vispgrädde i en kall kastrull.
Häll långsamt den skurna fudgen, lite i taget, ner i grädden under kraftig omrörning.


Ingefärskakor ca 50st (inspiration från Inte utan mitt förkläde)
100g smör
1 msk torkad ingefära
1 dl sirap
2,5 dl socker
1 dl grädde

1 st ekologisk citron
7 dl mjöl
1 msk bikarbonat


Smält smöret och rör ner ingefära, sirap och  socker. 
Låt svalna.
Tvätta citronen och riv skalet.
Pressa saften ur citronen. 
Rör ned skal och saft från citronen i smörblandningen.
Vispa grädden tjockt i en bunke som ska rymma hela degen.
Rör ner smörblandningen.
Häll ner mjölet lite i taget och häll i bikarbonatet. 
Degen ska kännas ganska fast - men inte hård.
Låt degen vila i kylen i ca 24 timmar.

Forma små runda bollar och lägg på bakplåtspapper.
Kakorna flyter ut vid gräddning så det ryms 12 kakor på varje plåt.
Gräddas i ca 15 min i 150°
Grädda först på 10 minuter på mittersta falsen, sedan max 5 minuter på näst översta falsen. 

Ha det gott
Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg och Twitter @millafunderar 

6 kommentarer:

  1. Den fudgen skulle jag verkligen inte tacka nej till, jag älskar saffran! Jag har också gjort fudge, men lite annorlunda. Den här tiden på året är det tillåtet att hoppa över godisskaklarna tycker jag. Ha en fin adventshelg!

    SvaraRadera
  2. Heja, där är ju receptet på de där fudgen som lät så goda, dom ska vi prova! Ingefära kan ju behövas nu när det börjar bli så kallt, sätter bra sprätt på blodet och drar på kroppsvärmen.
    Hoppas ni fick en fin Stockholmstur,
    kram

    SvaraRadera
  3. Det dyker upp saffransfudge lite varstans har vi märkt och alla låter och ser lika goda ut. Känns som att det ligger i tiden för oss också att prova på dem. Och nu är det ju helt tillåtet med julgodis.
    Kramizar!

    SvaraRadera