söndag 16 november 2014

Andree expeditionen och Gränna

Efter jag läst Bea Uusmas bok Expeditionen min kärlekshistoria så ville jag verkligen besöka Grenna museet. I går morse bar det i väg till Gränna förväntansfull och lite nervös var jag inför denna dag. Vid Grenna museet hade jag och maken bestämt träff med Bokskorpionen (Endast eböcker) som är med i samma nätbokcirkel som mig. Vi har inte träffats förut, men det var som vi känt varandra hur länge som helst så roligt att träffas i verkligheten:) Det är andra gången som jag träffar en bloggvän på riktigt läs mer om det här..

Jag hade bokat en guidad visning bara för oss och sedan gick vi runt på museet. En mycket intressant guidning och utställningen var lagom stor. Man kan ju undra vad Andree hade för syfte med denna expedition? Svaret vi fick var att " så fullständigt som möjligt i geografiskt hänseende utforska den norra polarregionen" En annan intressant sak är att både kung Oscar II och Alfred Nobel var med och finansierade projektet. För att det fanns en önskan om att Sverige skulle bli först på Nordpolen.


Den 11 juli 1897 var vindarna de rätta och Andrée och medresenärerna Fraenkel och Strindberg lyfte med vätgasballongen Örnen mot Nordpolen. 1930 hittade man på Vitön kvarlevorna efter expeditionsmedlemmarna ,deras verktyg och dagböcker.
Fascinerad men tragisk historia. Ju mer jag får veta om denna händelse desto mer vill jag veta, så nu läser jag en bok från1968 Ingenjör Andrees luftfärd av Per Olof Sundman (Finns att köpa på Bokbörsen) den är skriven som en roman, så den är lättläst.
När vi kände oss mätta på Andrees expedition, så gick vi till det mysiga 50-talsfiket där vi åt en lättare lunch:)

Innan det var dags att åka hem till Närke igen så var vi inne en sväng hos polkapojkarna:) 

Nu har jag skaffat Twitter så följ mig gärna @millafunderar
På Instagram heter jag @millashalsoblogg

4 kommentarer:

  1. Låter som en fin helgkompott du haft. Inget Gränna utan polkagrisar! :)
    Kramizar!

    SvaraRadera
  2. Vilket trevligt inlägg du har skrivit! Det var riktigt skoj att träffas i helgen - tusen tack för ditt initiativ och dina omsorger med att fixa guide och plats på fiket. :-)

    SvaraRadera