söndag 4 maj 2014

Belugalinssallad, Salvia-citronfylld kycklingrullad och Rotsellridipp

Blev inspirerad av tidningen Mer Smak och gjorde dessa godingar till Valborg:)
Belugalinssallad, Salvia-citronfylld kycklingrullad och Rotsellridipp.(Beräknat till ca 6 personer)
För att underlätta för mig hade jag kokat linserna och rotsellerin dagen innan.

Belugalinssallad
3 dl belugalinser
1 strimlad rödlök
1 finstrimlad röd chili

Dressing:
0,5 citron, saft och finrivet skal
3 msk olivolja
1 msk japansk soja eller tamari
0,5 tsk chilipulver
1 tsk örtsalt
Koka linserna enligt anvisning på förpackningen.
Skölj av och låt svalna.
Blanda citron, olja, tamari, chilipulver och örtsalt till en dressing.
Vänd ner linserna och blanda med hackad chili och rödlök.

Salvia-citronfylld kycklingrullad
1 kg kycklingfile
3 pressade vitlöksklyftor
1 citron (finrivet skal)
½ dl finhackad salvia
salt, grovmalen svartpeppar
3 msk olivolja
1 dl vatten
Sätt ugnen på 150°.
Lägg kycklingfiléerna mellan bakplåtspapper och banka med en kötthammare till ca 1cm tjocklek.
Rör ihop olivolja, vitlök, citronskal och salvia.
Fördela på filéerna och rulla ihop. Använd steksnöre eller tandpetare för att hålla ihop rullarna.
Salta och peppra.
Lägg kycklingen i en ugnsform häll på vattnet och ev rester av fyllningen.
Ställ in ugnen ca 20 min.

Rotselleridipp
300 g rotselleri
1 dl yoghurt
2–3 msk riven pepparrot
3 msk olivolja
örtsalt, svartpeppa
Skala och koka rotsellerin mjuk låt svalna.
Lägg alla ingredienserna i en matberedare. Mixa till en slät röra.
Smaka av med salt och peppar. 

Serveras gärna med ett gott surdegsbröd.

Ni som följer mig på Instagram vet att jag i går var på Vegofesten i Örebro. Jag gick på två föreläsningar och en workshop. Jag lyssnade på David Stenholtz som pratade om hälsovinster med en helt växtbaseradkost och Martin Smedjeback som hade temat "Varför vi älskar hundar, äter grisar och klär oss i kor "

Workshop hade Jeanette Högfelth och handlade om Raw Food till middag.
En intressant dag blev det och lite nya saker har man lärt sig :)

Följ mig gärna på Instagram @millashalsoblogg
Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar