onsdag 12 februari 2014

Gästinlägg Indisk korma med kikärter

Idag gästbloggar Sara hos mig. Jag gästbloggade hos henne i januari och nu är det hennes tur att hälsa på här:) Här kan du se mitt inlägg..


Hej! Sara heter jag och bloggar i vanliga fall på vardag.nu där jag fokuserar på just vardagsmaten och lite snabbare, enklare middagstips. Att äta varierad och god mat varje dag är något jag tycker är fruktansvärt viktigt och en filosofi som jag hoppas att kunna dela med mig av till andra.
Jag har turen att bo tillsammans med en fantastisk man som äter i princip allt man stoppar på tallriken. Kikärter är en av många favoriter! Här gjorde jag en egen, vegetarisk variant på den indiska klassikern korma. Vill du hellre ha lite kött så tar du bort en burk kikärter och lägger till lite kyckling som du låter steka ihop med löken i början. Som med så mycket indiskt käk är ingredienslistan i det längsta laget men själva tillagningen av den här kikärtskorman går så snabbt att det gott och väl kompenserar för tiden du behöver spendera med näsan i kryddhyllan på Ica.


Indisk korma med kikärter (4 port.)
1 gul lök
Smör/olja att steka i
2 vitlöksklyftor
1 bit ingefära, ca 5 cm
1 msk tomatpuré
2 tsk sambal oelek (alt.2 färska chili)
1/2 tsk cayennepeppar
1 tsk garam masala
1 tsk spiskummin
(1 tsk koriander/1 knippe färsk koriander)
1/2 tsk salt
5 msk kokosflingor
5 msk mandelspån
1 burk kokosmjölk
2 dl vatten
2 burkar kokta kikärter, ca 470 g avrunnen vikt

Till servering:
Kokt ris
Naturell yoghurt
Mandelspån
Grönsaker
Hacka och fräs löken mjuk. Tillsätt pressad vitlök, riven ingefära och resterande ingredienser. Koka ihop i 10 min.
Servera med kokt ris, en klick naturell yoghurt och lite extra mandelspån. Lite gurka svalkar också gott till, tycker jag. Sen är det bara att hugga in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar