måndag 10 februari 2014

Föreläsningar och Makaronipudding

I lördags var jag på några intressanta korta föreläsningar det var Örebro Universitet som bjöd in.
Två av dem handlade om mat och det var två olika professorer i måltidskunskap som föreläste.

Den första föreläsningen hette Den goda maten- sensorik, utmaningar och möjligheter
Under dessa 30 min lärde jag mig vad sensorik betyder och vad är det som gör att man upplever att man äter god mat? Varför kan samma mat smaka bättre på restaurang än i en skolmatsal?

Sensorik är ett vetenskapsområde där man använder olika sensoriska metoder för att med hjälp av våra sinnen (syn, lukt, hörsel smak och känsel) ta reda på hur t.ex. livsmedel och mat upplevs av olika människor.

Vad gör en maträtt god?
Aptitretande doft
Balans med smaker
Kontraster mjukt, hårt
Umami
Hög intensitet av smaker

Vad är det som har betydelse för att göra en maträtt är god.
Miljön/rummet
upplevelsen
valmöjligheter
mötet

Den andra föreläsningen hette Maten i lyxförpackning- mat för många 
Där fick jag lära mig ordet Nutrition och hur stor betydelse det har på t.ex skolor och äldreboende att man har en trivsam miljö där man ska äta sin mat.

Nutrition är vetenskap som studerar förekomsten av näringsämnen och kroppens omsättning och upptag. Den behandlar också sambanden mellan kost och hälsa, kostvanor och näringsbehov.

Kylskåpsrenset förra veckan blev denna goda makaronipudding.


Makaronipudding 2 portioner
2 dl färdigkokta makaroner
1 pkt bacon
1 gul lök
2 nävar färska champinjoner
1 dl riven ost
Äggstanning:
1 dl grädde
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
salt, peppar
Ugn: 200°
Skär baconet  i mindre bitar och stek i en stekpanna. 
Skala och hacka löken och skiva svampen och låt det fräsa med baconet ett par minuter.
Blanda baconfräs, makaroner och ost och häll i en ugnsfast form.
Äggstanning: 
Blanda grädde, mjölk, ägg, salt och peppar och häll i formen. 
Låt stå i ugnen ca 20 minuter.

Var också på en intressant föreläsning om miljömärkningar, men det känns svårt att summera. Hittade en artikel där man kan läsa en del av vad föreläsaren sa läs här..
Nästa inlägg kommer jag ha ett gäst inlägg från Sara som driver bloggen vardag.nu

Följ mig gärna på instagram @millashalsoblogg
Ha det gott
Kram Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar