torsdag 19 december 2013

Lingoncheescake med pepparkaksbotten

Nu längtar jag efter lite snö, men här i Örebro regnar det just nu. Vi får väl hoppas det blir lite snö i alla fall under julhelgen. Nu ska ni i alla fall få ett gott recept till fikat som är julinspirerat denna cheesecake bjöd jag på i lördags när vi hade glöggfest.


Lingoncheescake med pepparkaksbotten (recept från Mårtenssons kök)
100 g pepparkakor
50 g smör,smält
200 g philadelphiaost
3 äggulor
2 dl socker
3 dl grädde
1 dl lingon
1 tsk kanel
3 äggvitor
Smula pepparkakorna (jag använde morteln) blanda med smöret och tryck ut det i botten av en form

22-24 cm i diameter. 
Vispa ost, äggulor och socker till en jämn smet.
Vispa grädden så den blir fast och rör sedan ner den i ostsmeten.
Blanda ner lingon och kanel

Vispa äggvitorna till ett fast skum och vänd sedan ner det i smeten.
Häll smeten på pepparkaksbottnen och ställ in formen i frysen minst 6 timmar
Ta fram cheesecaken en stund innan den ska serveras.


Annars i veckan har jag gjort sista passet på pass jakten på Friskis och Svettis. Det har gått ut på att under två månader göra 12 olika pass det har varit roligt. Jag har provat något nytt pass, men de flesta pass har jag tränat förut. Det pass som jag tyckte minst om var yogan (gillade inte upplägget eller ledaren) men det passet som jag tyckte var riktigt roligt (har provat det förut, men har inte upplevt samma teamkänsla då) var Cirkelgym X.
Cirkelgym X är ett tufft styrketräningspass med stark teamkänsla och högt tempo. Man tränar kraftfulla och pulshöjande styrkeövningar i intervaller med maskiner, redskap och kroppen som belastning.

Avslutar detta inlägg med tips på sallad som man kan ha på julbordet
Fänkål och Rotfruktssallad (se recept här)


Rödkålssallad med svartvinbär (se recept här)



6 kommentarer:

  1. Din lingoncheesecake ser riktigt fin ut:)
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så kul att du provade cheesecaken, tack för länkningen!
    Rödkål och svarta vinbär låter riktigt gott tillsammans, bra tips!
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödkålssalladen har blivit ett måste på julbordet sista åren såå god:)

      Radera
  3. Ja fy vilket trist väder vi har här i stan! En vit jul känns rätt så långt bort just nu...

    Ha en fin kväll! Kram /Katta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt trist väder i dag stormar det nästan, men solen tittar fram i alla fall alltid något:)

      Radera