lördag 5 oktober 2013

D-vitamin

I veckan har man kunnat läsa att man rekommenderar att öka nivåerna av D-vitamin för att folkhälsan ska bli bättre.

Vad kan då bli bättre av att man får i sig D- vitamin?
Här kommer lite exempel
Ökar immunförsvaret
motverkar benskörhet,karies, trötthet och depression
Sägs även att den kan förbättra träningsresultat
Hämma tumörtillväxt
Läs mer på hälsosidan klicka här..

Hur får du i dig D-vitamin?
  • Sola, 15-30 min i stark sol – Med bar hud utan solskydd ger femdubbla dagsbehovet. Fungerar bra i Sverige endast timmarna mitt på dagen maj – augusti. Så det räcker inte hela året om du inte regelbundet åker på semester söderut. Enkel tumregel: solen måste upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du) för effektiv D-vitaminbildning. Annars filtreras den mesta UVB-strålningen bort i atmosfären
  • Ät fet fisk t.ex lax, makrill, men du behöver minst 350 gram fisk om dagen
  • Ät ägg – Du behöver 35 ägg om dagen.
  • Kosttillskott – Effektiv och lätt att få i sig rätt dos under den mörka årstiden Sep-April
Jag började att äta D-vitamin för två år sedan. Då jag blev rekommenderad att äta det på grund av trötthet och svåra eksem. Först tyckte jag att det kändes märkligt att äta just D- vitamin eftersom jag är ute på jobbet 5-8 timmar om dagen 5 dagar i veckan året runt. Men fick förklaringen att solens strålar inte når min hud tillräckligt under Sep-April se ovan. Jag märker skillnad är inte lika trött och min hud har blivit bättre:)

Det finns olika D- vitamin vilken ska jag välja?
D2 och D3 omformas av levern och njurarna till D-vitamin som lagras i skelettmuskulaturen och fettvävnaderna, det är detta D-vitamin som sen kroppen använder sig av.
Djur kan bilda vitamin D, som vi människor i sin tur kan ta upp via födan.
D2 finns i svamp, i vissa alger och i berikade livsmedel
D3 kommer från solen och från t.ex fisk

Jag väljer kosttillskott där det står D3. Just nu äter jag Holistic jag köper mina D3- vitaminer hos Hälsokraft.

 När vi ändå har tema D-vitamin, så bjuder jag på recept på jätte goda laxburgare se recept här..



14 kommentarer:

  1. Ja, d-vitamin är mycket viktig för kroppen! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Här äter vi också D-vitaminer och Omega3. Hela familjen tar piller :)
    Laxburgare är så supergott :)

    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där:)
      Laxburgare är en favorit:)

      Radera
  3. Äter vitaminpiller med mineral, kalcium och D-vitamin. Det är ett bra tillskott. :-)

    SvaraRadera
  4. Åh laxburgare. En riktig favorit!

    SvaraRadera
  5. Ja här har du en som äter och samlar alla D-vitaminer som kan hittas... Fru M är ju redan benskör så därför försöker vi äta fet fisk två gånger i veckan i alla fall, men kosttillskott är ett nödvändigt ont här också:)

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt funderat på det där med d vitamin. Man mår ju väldigt bra på sommaren men i takt med att det blir mörkare blir jag så dödens trött trots att jag äter massor med extra tillskott av andra ämnen. Kanske d vitaminen är just den som fattas för mig!

    SvaraRadera
  7. Hej
    Räcker det om man äter en multivitamin tablett eller ska man ta en D-vitamin också?

    Hälsningar Nadja

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte vad en multivitamin innehåller kolla på innehållsinfon. Men jag skulle ta D-vitamin separat. Vid osäkerhet prata med den kunniga personalen på Hälsokostaffärerna lycka till:)

    SvaraRadera