fredag 12 oktober 2012

Jordgubbssemifreddo


Gjorde för första gången semifreddo som betyder halvfryst på Italienska. Det är nog en av de godaste glassar jag gjort. Har utgått från grundreceptet i Leila Lindholms bok One more slice ändrade bara lite som t.ex hade rårörsocker och kokossocker i stället för strösocker.

Jordgubbssemifreddo

Kompott
1 liter jordgubbar (jag använde frysta)
1/4 dl vatten
2 dl rårörsocker
Skiva jordgubbarna  och koka med vatten och socker ca 30 min.
Låt svalna ordentligt i kylen.

Semifreddosmet
4 ägg
1 dl kokossocker
1 tsk vaniljpulver (eller en vaniljstång)
2 dl vispgrädde
3 dl Turkisk yoghurt

Separera äggen gulorna och vitorna var för sig.
Vispa gulorna med hälften av kokossockret och vaniljpulvret. 
Vispa grädden fluffig och blanda med yoghurten och blanda sedan med äggulesmeten.
Vispa äggvitorna med resten av kokosssockret till ett hårt skum.Vänd ner det sedan i äggulesmeten
Blanda kompotten med semifreddosmeten.
Häll glassmeten i en form och frys den 3-4 timmar, så att den är halvfryst ( mjuk i mitten)
Om du fryser den för länge blir den hård, ställ fram glassen i så fall en bra stund i rumstemperatur i ca30 min.  

Eftersom Oktober är Rosa bandet-månad. Blir semifreddon mitt bidrag till kokboksutmaningen hos Eleonore med temat : Rosa
Eleonore har också startat en insamling som pågår under Oktober gör som jag lämna ett bidrag läs mer här..  
Förra året var jag på en Rosa Gala som är ett annat bra sätt att bidra till forskningen läs mer om det här.. 

Nu ska vi snart ha lite film mys ha det gott och ta hand om varandra 

Tillägg:
Kokossocker utvinns ur kokospalmen. Sockret utvinns inte ur kokosnötterna. Man tar till vara och kokar den utsipprade saften efter det att toppskott och blomställningar skurits av. Det smakar inte kokos utan mer åt kola hållet passar bra att baka med.

18 kommentarer:

  1. Har själv aldrig gjort semifreddo. Gott med jordgubbar i (och somrigt)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det måste du prova det var riktigt gott :)

      Radera
  2. Jag har aldrig provat semifreddo men det verkar ju riktigt gott!!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte glass, men bara för att Jamie Oliver gör semifreddo är jag beredd att äta det, haha! Den här lät god. Kokossocker? Var köper du det? Nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glass som är såå gott :) kokossocker har jag köpt på Hälsokraft men det kan finnas i välsorterade livsmedelsbutiker oxå.
      Ha det gott :)

      Radera
  4. Semifreddo brukar våra vänner bjuda på till efterrätt efter Jamies recept, något av det godaste i glassväg vi bjudits på.
    Men kokossocker har vi aldrig hört talas om, smakar det mycket kokos?

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det smakar inte kokos utan lite kola smak.
      Ha en bra vecka ni med :)

      Radera
  5. Ser verkligen jättegott ut! Undrar om man kan använda stevia istället för vanligt socker i receptet. Det borde ju funka.

    SvaraRadera
  6. sv: låter spännande och gott. surdeg får bli mitt nästa projekt, när tiden finns :p

    ser fram emot recept på ditt bröd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surdeg är ett riktigt projekt vi får se hur det går denna gång :)Blir det bra kommer receptet :)

      Radera
  7. gud vad gott! ska verkligen prövas!! jag ÄLSKAR glass, är det likt?
    kram

    SvaraRadera
  8. Har testat receptet men tycker inte riktigt att jag fick till det. Blir dock sugen på att pröva igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att du inte gick så bra, det är viktigt att kompotten kokas sin tid och att den är kylskåpskall innan du blandar i den med övrig smet. Låt inte heller smeten vara för länge frusen. Lycka till :)

      Radera
  9. Lät jättegott... borde gå utan socker... ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova, men någon sorts sötningsmedel tror jag du behöver:)

      Radera