söndag 30 september 2012

Rödbetor

Jisses vilken vecka det var länge sedan jag kände mig så utpumpad. Denna vecka blev inte balansen mellan jobb och fritid så bra. Jobbet tog över vågskålen och det slutade med en 45 timmars arbetsvecka. Som tur är har veckan haft lite andra guldglimtar som en trevlig födelsedagsfest, en tjejträff och lördagskvällen avslutades med att jag och maken blev bjudna på middag hos gamla vänner.
Träningen jag valde denna vecka var inte lika högintensiv som den många gånger kan vara utan valde lite lättare träning, nu när jag kände mig extra trött.
Så denna helg går åt till återhämtning och reflektion.

Igår blev jag så sugen på rödbetssoppa och kom då att tänka på andra recept som finns på bloggen med huvudingrediens rödbeta så i dag bjuder jag på en liten återblick av recept..

Rödbetsmuffins se recept här..

 
Den här bilden är med i månadens bild  Tema: höstigt hos Matgeek

 Fiskburgare med rödbetsröra och kapris se recept här..



Rödbetssoppa se recept här..



I rödbetan finns det en blandning av fibrer, kalium, magnesium, niacin, kalcium, järn, B- och C-vitaminer. Rödbeta har bäst hälsoeffekt på kroppen om den äts rå t.ex  i sallad eller juice.
Själva blasten smakar som spenat och kan ätas genom att kokas eller användas i rå form i salladen.
Vill du läsa mer om rödbetan finns ett bra inlägg här..

12 kommentarer:

  1. åh va gott allt ser ut,och rödbetsmuffinsen ser så god ut,yummi

    SvaraRadera
  2. Rödbetsmuffins måste ju bara vara nyttiga och någon man borde äta för hälsans skull. ;o)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Rödbetan är härlig. Jättefin färg ger den också många maträtter. Heja rödbetan ropar jag här från soffan;)
    Ha en fin söndagskväll. Kram

    SvaraRadera
  4. Skönt att få ta igen sig på helgen efter en så tuff vecka!

    rödbetor är just en sån grej som vi, varje gång vi äter den, undrar varför vi inte äter den oftare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får lyssna på kroppen :)
      Har ofta på hösten en rödbetsperiod sedan glömmer jag bort den, tills jag får nästa infall :)

      Radera
  5. Alltså de där muffinsen... gillas! Och jag måste få till de, har ett recept men inte bakat ännu....!

    SvaraRadera
  6. Blir spännande att höra när du bakat dem :)

    SvaraRadera
  7. Rödbertmuffins verkar spännande ;)
    måste testas =)

    SvaraRadera
  8. ÅH jag älskar rödbetor, man kan ju göra så otroligt mycket av de med! :)
    Tack snälla för att du delat min insamling på facebook, jag blir så glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott :) klart jag är med och delar en sådan viktig sak.

      Radera