lördag 11 februari 2012

Tulpaner och Parmesanfylld kycklingfile med salviasås

Läste på livinggreen att Alverbäcks Blommor, Svenskt Sigill och Vi-skogen har tagit initiativet att klimatkompensera blommor. Det passar väl väldigt bra nu till Alla hjärtans dag.

Det är det första prydnadsväxtföretag i Sverige som är certifierat enligt Svenskt Sigills tilläggscertifiering för minskad klimatpåverkan. Åtgärderna i klimatcertifieringen minskar klimatpåverkan med 80 procent. 
Tulpanerna är hantverksmässigt odlade, utan kemiska växtskyddsmedel och hormoner, med 100 procent förnybar energi från biobränsle samt svensk vattenkraft.

Alverbäcks klimatkompenserar nu hela sin tulpanodling med hjälp av Vi-skogen. De årliga koldioxidutsläppen på 374 ton koldioxid från tulpanodlingen kompenseras av att 2600 träd planteras i Tanzania. En vanlig tulpanbukett ger upphov till 0,18 kg koldioxid. Detta kan jämföras med en hamburgare, som ger upphov till ca 1,7 kg koldioxid.
Läs mer här...


En riktigt god rätt kommer här
Parmesanfylld kycklingfile med salviasås
4st kycklingfiler
1 dl grovriven parmesanost
1/2dl hackad persilja
salt, peppar
Skär en ficka i långsidan på varje file.
Fyll kycklingfilerna med osten och persiljan knyt i hop med steksnöre.
Krydda med salt och peppar
Stek filéerna på båda sidor

Salviasås
2 schalottenlökar
1 msk hackad färska salviablad
1/2  ekologisk citron  (rivet skal)
2 dl vatten
2 dl grädde
citron saft
salt peppar
1/2-1 buljongtärning

Skala och fin hacka löken
Fräs den en liten stund i en klick smör tillsätt salvian, citronskalet, vatten, buljong låt koka upp.
Lägg i kycklingen sjud under lock ca 10 min.
Häll i grädden och låt det koka upp låt det puttra ca 5 min.
Smaka av med citron, salt peppar.
Skär filéerna i skivor och servera.

16 kommentarer:

  1. Åh vad gott det lät! Ska nog försöka laga det någon dag :)

    SvaraRadera
  2. Färsk salvia lyfter verkligen kötträtter. Jag brukar själv använda väldigt mycket av det.

    SvaraRadera
  3. Gokväll!
    Vad gott det lät, fylld kyckling är ju så gott.
    Pitabröd åt dottern här igår, fast tillsammans med min kyckling, gurka och gräddfil. Med köttfärssås lät väldigt gott.

    Tänkte på dig idag när maken kom hem med honung som var Fairtrade :-)

    Ha en skön kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyllda pita bröd är så gott.
      Vad kul att du kom och tänka på mig.

      Radera
  4. svar: hej, milla! Tack för din kommentar. Jag har själv testat Q for Skin, både tabletterna och salvan. Jag tycker krämen är fenomenal så länge man inte har problemet att skrapa upp sig. Den läker verkligen eksem och sår supersnabbt. Dock ett minus för priset. Jag betalar ca 30 euro (300 kr).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig att priset är rätt högt, men det är en ren produkt. Kommer inte i håg vad jag betalade, fast jag tror inte det låg så högt tror mellan 150-200kr för salvan. Kapslarna var däremot dyrare.

      Radera
  5. Vilken härlig bild på kycklingen. Ser verkligen smaskigt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är bilden fin det är min kära make som tagit den.

      Radera
  6. Kyckling, parmesan och salvia trots att det är morgon vattnas det i munnen...

    SvaraRadera
  7. härligt med snälla tulpaner och vilken ljuvlig rätt du lagat!

    SvaraRadera
  8. Låter verklien riktigt gott, kycklingrecept kan man liksom aldrig få för många av.

    SvaraRadera
  9. Toppen med tulpanerna!
    Maten låter mycket god. Bokmärker receptet!

    SvaraRadera
  10. Visst är det bra att blommarknaden börjar bli mer miljö medveten.

    SvaraRadera