onsdag 18 januari 2012

Raw Kladdkaka och Cashewgrädde

Vill man bjuda på en liten annorlunda kladdkaka kan jag varmt rekommendera denna.
Receptet kommer från bloggen peppen- en blogg om veganism, yoga och hållbarlivsstil

Raw Kladdkaka
4 port
2 dl mandel
8-10 hackade aprikoser (gärna blötlagda minst 4 timmar)
2 msk agavesirap (eller honung)
3 msk kakao
1/2 pressad apelsin

Kör mandeln till ett mjöl i matberedaren.
Tillsätt kakao och kör i mixern tills det blandat sig.
Tillsätt aprikoser, agave och apelsin. Kör till en seg massa.
Pressa ut i en form, antingen direkt i formen eller med en bit plastfolie emellan.
Ställ i frysen och ta fram 5-10 min innan servering

 Cashewgrädde
2 dl cashewnötter
1 dl vatten
1 tsk vaniljpulver
2 msk agavesirap

Mixa först nötterna till ett mjöl.
Tillsätt sedan övriga ingredienser och mixa till en slät och krämig grädde

8 kommentarer:

  1. Va kul!! Nu blev jag ju jättesugen på att göra den. Väldigt fint foto också :)

    SvaraRadera
  2. Det där lät som en spännande variant!

    SvaraRadera
  3. Maria: Tack själv för inspirationen.
    Millan: Riktigt gott är det

    SvaraRadera
  4. Den måste jag prova att göra.

    SvaraRadera
  5. Spännande med raw :) Ska jag testa! Har hört att cashewgrädde ska vara riktigt gott!
    Sv: Ja, testa gärna Kulfi. Mycket gott och enkel att göra!

    SvaraRadera
  6. Tutik: Ja gör det
    Amy: Cashewgrädde var riktigt gott. Jag ska absolut prova kulfi

    SvaraRadera
  7. Låter jättegott! Har börjat baka lite mer raw men har lite svårt med för mycket dadlar/fikon. Aprikoser gillar jag mer så detta receptet är sparat nu!
    :)

    SvaraRadera