onsdag 9 november 2011

Film tips

Nu var det ett tag sedan jag gav lite film tips och temat blir denna gång betyg tre av fem.

Jag börjar med filmen En dag som nu går på bio. En älskad roman som man nu gjort film av, jag har själv inte läst boken och insåg ganska snabbt att det borde jag ha gjort.
En dag handlar om:
Dexter och Emma lär känna varandra dagen innan de skall ta sin universitetsexamen en vänskap som består. De träffas den 15 juli varje år.Vi får följa dem genom skratt, gråt och missade drömmar.
En mycket bra film , men i bland går det lite fort så man hinner inte riktigt med.
Läs mer om filmen här.. och här
Detta är klart en 3+ film

Nu kommer några Svenska filmer

Cornelis


Historien om Cornelis Vreeswijks liv och karriär, från krigstiden i Holland till den bejublade spelningen på Roskilde 1987.
En tragisk historia om en person som inte har kontroll över livet. Men har gjort fantastiska visor som t.ex Deirdres zamba, Brev från kollonin, Balladen om Herr Fredrik åkare och den söta fröken Cecilia Lind.
Under min uppväxt spelades det en del Cornelis. Det jag saknade i filmen var mer om hans barndom och hur han hittade musiken. En sevärd film fast mitt betyg blir -3. Något i filmen gjorde att jag inte tycker den är värd hela tre poäng.

Svinalängorna


En sorglig berättelse om svår uppväxt med alkohol och misshandel och utsatta barn.
En viktig film riktigt sevärd betyg 3

Hämnden


En svensk/dansk film om två pojkar som möts i skolan, Christian har just förlorat sin mamma, Elias föräldrar är på väg att separera, deras relation utvecklas till ett drama på liv och död.
En tänkvärd film som bland annat tar upp ordet förlåtelse.
Betyg 3

8 kommentarer:

  1. Trevligt med lite filmtips.. Såg Svinalängorna på bio men de andra har jag inte hunnit med än. Kanske blir i helgen. =)

    SvaraRadera
  2. Vi hyrde Cornejlisfilmen sist vi hade filmhelg, men vi blev rejält besvikna och stängde faktiskt av innan den var slut:( Kanske hade vi haft för höga förväntningar?
    En dag" har vi läst massor bra om, så den lär vi hyra när den kommer ut.

    SvaraRadera
  3. Mårtensson: Cornelisfilmen är speciell, jag har sett den två gånger och andra gången tyckte jag att den blev bättre. Jag hade högre förväntningar på den jag med.

    SvaraRadera
  4. Jaaa! Filmtips!
    Har inte sett Cornelis än, men är lite sugen, har hört så blandade åsikter om den... Trea säger du, ja, men då får jag nog testa i alla fall ;)
    Svinalängorna tyckte jag var bra, väldigt bra faktiskt. Dyster som få, men bra!
    Hämnden vill jag VERKLIGEN, verkligen se!
    Tackar för tipsen :)

    SvaraRadera
  5. Hej Milla,
    filmtips är alltid bra. Svinalängorna har jag sett och tyckte den var fantastiskt bra. Jag och min kompis grät ikapp mellan varven.
    De andra två har jag inte sett.

    Min Felicia har nog bestämt sig ang gymnasieval, men det är ju ett tag innan valet sker.

    Önskar er en skön och härlig helg!

    SvaraRadera
  6. Susanne: Svinalängorna är en stark film och Noomi spelar så bra. Min dotter ska gå på "elev för en dag" på två skolor, för hon har svårt att bestämma sig för skola, linje är klart men skola och inriktning kvarstår.

    SvaraRadera