onsdag 31 augusti 2011

Sjuttiotal

Vi var några vänner som var och tittade på utställningen
Sjuttiotal
"Vi trodde vi kunde förändra världen"

Först tittade vi på Proggens affischer
Där man kunde se originalaffischerna från proggrörelsen. Med teman som miljörörelsen, kvinnorörelsen och politiska rörelser.
Proggen dök upp som en protest mot det etablerade.



Såg några riktigt bra affisher och tänk vilket arbete som ligger bakom en affisch. Vilken kämpar glöd.
Det som jag kommer i håg mest från den tiden var Nej till kärnkraft
Såg en affisch Kåldolmar och Kalsipper med National Teatern tänk det lyssnade jag på när jag var liten.

En annan intressant affisch är Bojkotta mat med onödiga tillsatser läs på förpackningarna den här är från 1971. Jag kan inte komma i håg att min pappa läste innehållsdeklarationer eller var rädd att det skulle vara konstiga saker i maten.
Den här utställningen finns även till viss del på nätet se här..
Om man vill se den här utställningen finns den till 11 sep på Örebro Länsmuseum



Det fanns fler utställningar på museet om detta tema 70-tal

Tillsammans i mexivillans land
Här kliver man in i ett hem inredning, prylar och kläder från sjuttiotalet blandas med bilder och citat. Blommiga tapeter , hawaikassler och mjuk skön plysch. Eller flum, brunt-och-orange, platåträskor m,m
Och tänk där fanns pappas fondvägg (skog) ja det var inte svårt att känna igen sig man fick många roliga skratt. Den här utställningen är till 25 sep läs mer här..
Detta årtionde var mycket speciellt (solidaritet, gemenskap, kollektiv, kvinnorna ut på arbetsmarknaden m.m)

4 kommentarer:

  1. Så kul med annorlunda utställningar, speciellt de som får en att minnas!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tittade in på min blogg!

    Dessutom så har du en Örebroblogg och det är ju jättekul för mig som också bor här!

    Det får bli ett besök på länsmuseum innan den 11! Själv var jag på Länsteaterns Öppna hus igår. Det var riktigt kul!

    / Madde

    SvaraRadera
  3. Vad kul att vi är från samma stad.
    Länsteatern var vi på väg till i går, men vi hann inte var på Conventum på mässan Eco Now.

    SvaraRadera